Gas geven én bewust sturen
"Als alles onder controle lijkt, ga je niet snel genoeg." Voormalig F1-coureur Robert Doornbos deelde dit inzicht, wat de rode draad van ons Mastercard Innovation Forum in Amsterdam goed samenvat. Maar in deze rode draad zat ook een paradox: in een wereld die in een razend tempo vooruit raast, is onze grootste superkracht het weten wanneer we op de rem moeten trappen en bewuste, doordachte beslissingen moeten nemen. Dit zijn de vier belangrijkste lessen.
Trap niet in de snelheidsval
Snelheid is belangrijk. Innovatie is ononderhandelbaar. Maar dat geldt ook voor pauze. Reflectie. Niet alleen vragen "Kunnen we dit?" maar "Moeten we dit? Voor wie? Waarom nu?" De toekomst wacht niet, maar innovaties worden ook niet per toeval gebouwd.
Het vereist bewuste keuzes, menselijke connectie en partnerships die prioriteit geven aan wat het belangrijkst is in onze fintech maakwereld: veiligheid, inclusiviteit, vertrouwen en ja, een beetje plezier onderweg.
Maak bewuste keuzes in een verbonden wereld
Michele Centemero herinnerde ons eraan dat cybercriminaliteit in Europa naar verwachting $15,6 biljoen gaat kosten tegen 2029. Waarom? Omdat elke verbinding een potentiële kwetsbaarheid is, en AI toegang tot deze verbindingen voor criminelen net zo heeft gedemocratiseerd als voor innovators.
Onze verdediging? Slimme technologie, ja, maar ook bewuste samenwerking. Informatie delen. Samenwerken. Vertrouwen op je medemens in onze -tevens- competitieve sector. Soms kiezen voor veiligheid ten opzichte van de meest gemakkelijke shortcuts.
Het menselijke element
Dit vond ik het meest inspirerend: in elk gesprek over baanbrekende technologie kwamen we terug bij mensen. Ons mobiliteitspanel besprak naadloos in- en uitchecken in het OV en bijvoorbeeld benzine direct betalen vanuit de auto.
Er gaan veel innovatieslagen en samenwerkingen aan vooraf voordat zo’n betaling in een nanoseconden mogelijk is. Dus de echte innovatie? Betalen zo vanzelfsprekend maken dat mensen er niet over hoeven na te denken. Dát is mensgericht design.
Alleen samen kunnen we vooruit
Zonder inclusiviteit en toegankelijkheid, is er geen economie om aan te drijven en ook geen mensen om in hun kracht te zetten. Daarom is het een logische keuze om te investeren in inclusieve producten en diensten. De mensen zijn namelijk de belangrijkste schakel in elk netwerk; die maken de verbindingen. Elke andere schakel in dat netwerk begint bij de eindgebruiker en biedt weer een kans om te innoveren en te versnellen.
Zoals Guido Fambach van Just Eat Takeaway als voorbeeld noemde, mond-tot-mondreclame en vertrouwen blijven de basis van het netwerkeffect. Technologie groeit en schaalt, maar is niet hét antwoord. Technologie en AI zijn ingrediënten. En ingrediënten hebben een chef nodig die weet wat die doet.
Dank aan iedereen die bij ons was op deze ongelooflijke inspirerende dag. Laten we blijven versnellen, doordacht, inclusief en samen!

