Bijna 40.000 nieuwe klanten voor Knab in 2016

07 maart 2017 Banken.nl 3 min. leestijd

Knab heeft in 2016 opnieuw veel nieuwe klanten aan zich weten te binden. Het klantenbestand van de online bank groeide naar meer dan 120.000 klanten, van wie ruim 52.000 zakelijk. Dat blijkt uit het jaarveslag van Knab, die net als voorgaande jaren in de vorm van een infographic is gepubliceerd. 

Online bank Knab heeft opnieuw een actief jaar achter de rug. De bank introduceerde in 2016 vernieuwde mobiele apps, lanceerde online hypotheekadvies, stortte zich in de wereld van crowdfunding en won verschillende awards, waaronder de Beste Service Award van Opiness. Ook realiseerde de online bank een boekhoudkoppeling met Asperion. Deze ontwikkelingen en meer noemt Knab in zijn recent gepubliceerde jaarverslag. 

Al sinds enkele jaren heeft Knab een andere insteek dan andere banken wat betreft het jaarverslag. In plaats van een document met grote financiële tabellen, geeft de online bank een infographic uit, waarin een groot aantal prestaties van de bank van het afgelopen jaar worden uitgelicht. De belangrijkste prestatie is volgens Knab de sterke groei in het klantenbestand. De online bank trok vorig jaar bijna 39.300 nieuwe klanten aan, waarmee het totale aantal klanten uitkomt op 120.683. Ten opzichte van de 81.300 klanten eind 2015 betekent dat een groei van bijna 50%. 

De populariteit van Knab onder nieuwe klanten komt onder meer door de relatief hoge rente (36% van de respondenten) en het gemak (24%) waarmee klanten hun bankzaken kunnen regelen bij Knab. Dat blijkt uit een recent klanttevredenheidsonderzoek. 22% kiest voor Knab vanwege de service en 16% verwacht voordeel te behalen uit het toevertrouwen van zijn of haar bankzaken aan de online bank. Voor zakelijke klanten van de bank (eind 2016 ruim 52.200) waren de lage kosten (53%) en het gemak (27%) de belangrijkste redenen om klant te worden. De klanten van Knab – zowel particulier als zakelijk – worden bediend door een personeelsbestand van 166 werknemers waarvan 40% vrouw en 60% man.

Prestaties nieuwe onderdelen

In de infographic wordt specifieke aandacht besteed aan de nieuwe onderdelen of diensten die Knab sinds 2016 aanbiedt. Zo zijn er 5 crowdfunding projecten gefinancierd voor een totaal vermogen van €940.000, maken er reeds 3.790 klanten gebruik van de boekhoudkoppeling en zijn er sinds de start van Knab Hypotheken 9.818 registraties gedaan.

2017

In het jaarverslag staat Knab ook kort stil bij de voornemens voor 2017. Een van de doelstellingen van 2016 – het vervangen van de cardreader – is niet voor het einde van het jaar voltooid en staat daarom opnieuw op de lijst voor 2017. Daarnaast is de bank voornemens om een nieuwe persoonlijke bankomgeving te lanceren dit jaar en Knab Verzekeren op te zetten. Het aanbieden van Touch ID in de app is ten tijde van publicatie van het jaarverslag reeds gerealiseerd.