De vier strategische prioriteiten van ABN AMRO

16 maart 2017 Banken.nl 3 min. leestijd

Bij de publicatie van de jaarcijfers over 2016 heeft ABN AMRO de vier strategische prioriteiten voor de komende jaren bekendgemaakt. De grootbank zal zich op middellange termijn (tot 2020) gaan richten op het versterken van de expertise van zijn medewerkers, het verbeteren van de klantervaring, innovatie en groei – zowel geografisch als in nieuwe sectoren – en het versneld digitaliseren van het producten- en dienstenaanbod.

Tijdens de presentatie van de jaarcijfers maakte ABN AMRO ook haar strategie bekend voor de middellange en lange termijn. Kees van Dijkhuizen, CEO van ABN AMRO Group: “Het creëren van waarde voor al onze stakeholders gaat over meer dan alleen onze financiële resultaten. Wij passen onze strategie, dienstverlening en organisatie naar de toekomst aan, in continue dialoog met onze stakeholders over wat hen drijft en wat zij verwachten.”

Strategische pijlers

Voor de lange termijn heeft ABN AMRO vier strategische pijlers, namelijk klantgerichtheid, investeren in de toekomst, een gematigd risicoprofiel en duurzame groei. Ter ondersteuning van de lange termijn strategie heeft de bank vier prioriteiten geformuleerd voor de middellange termijn.

De eerste prioriteit is het verbreden en versterken van de expertise. “Onze expertise is onze kracht; met onze kennis en ervaring onderscheiden we ons van andere banken”, aldus Van Dijkhuizen. In de komende jaren, tot 2020, gaat de bank zich richten op het verder ontwikkelen van de kennis op het gebied van sectoren en producten. “Ook stellen we ons netwerk open om klanten bij elkaar te brengen”, aldus de CEO.

Om de ervaring van klanten verder te verbeteren, gaat ABN AMRO tot 2020 nog sterker inzetten op digitalisering. De IT-organisatie wordt anders ingericht, de bank gaat investeren in nieuwe technologieën en zal zijn krachten bundelen met FinTech-bedrijven, allemaal om het gebruiksgemak van de digitale diensten te vergroten voor klanten. 

Op het gebied van innovatie en groei gaat ABN AMRO onder meer inzetten op geografische groei in Europa en groei in nieuwe sectoren voor Corporate Banking. Van Dijkhuizen vult aan: “In het Retail Banking-segment worden aan MoneYou betaalopties toegevoegd, waardoor een volledig digitale totaalservice ontstaat, een innoveerder in Europa. Verder zijn we van plan om nieuwe, innovatieve digitale producten te introduceren voor Corporate Banking en Private Banking.”

Om de digitalisering van de producten en diensten te versnellen gaat heel ABN AMRO over op agile werken. De organisatie wordt platter om dit te realiseren – in dit kader werd eerder dit jaar een reorganisatie in de senior managementlagen van de bank aangekondigd. Door agile te gaan werken wil de bank tussen nu en 2020 zijn ‘time-to-market’ verkorten, om zo nieuwe producten en diensten sneller te kunnen leveren.