HSBC Commercial Banking heeft Connections Hub gelanceerd, een digitaal B2B-platform dat kopers en verkopers wereldwijd met elkaar in contact brengt.
Door globalisering en het vervagen van de internationale grenzen is voor bedrijven het aanbod van mogelijke business partners niet langer beperkt tot bedrijven in eigen land of in buurlanden. Overal ter wereld kunnen zich interessante partijen bevinden voor een partnership, maar deze partijen vinden is volgens Richard Davies, Global Head of Propositions bij HSBC Commercial Banking, voor veel bedrijven een “flinke uitdaging”. “Het onderzoeken van en in contact komen met nieuwe business partners wordt bovendien moeilijker naarmate de afstand tussen de bedrijven groter is”, aldus Davies.
Om bedrijven te helpen met het sluiten van partnerships met bedrijven van over de hele wereld heeft de bank een nieuw digitaal platform gelanceerd. Davies: “We hebben de HSBC Connections Hub ontwikkeld om bedrijven van ieder formaat te helpen bij het weghalen van de obstakels, zodat zij nieuwe zakelijke relaties kunnen aangaan in zowel binnen- als buitenland.” Connections Hub is een soort sociaal netwerk-platform waarop bedrijven die op zoek zijn naar partners, leveranciers of kopers elkaar kunnen vinden.
Klanten van HSBC Commercial Banking kunnen een bedrijfsprofiel aanmaken op Connections Hub. In dit profiel verwerken ze bedrijfsinformatie, presenteren ze hun producten en diensten en geven aan in wat voor samenwerkingen zij geïnteresseerd zijn. Een matching tool geeft vervolgens een selectie van de interessantste bedrijfsprofielen op het platform. Bedrijven die op zoek zijn naar bepaalde producten of diensten kunnen het platform gebruiken als een soort zoekmachine, waarbij filters als locatie, sector en producten en diensten kunnen worden ingezet om de zoekopdracht te verfijnen. Via private messaging kunnen aanbieders en potentiële klanten met elkaar in contact komen.
Daarnaast zal HSBC zijn hub uitrusten met een bibliotheek van nieuwsberichten en artikelen. Ook zullen er landengidsen worden gepubliceerd, waarin bedrijven kunnen lezen over de manier van zakendoen in dat land ten aanzien van bijvoorbeeld wet- en regelgeving, cultuur en bedrijfsklimaat.