Lloyds Bank werkt mee aan de Accello-oplossing van Stater, die moet zorgen voor een snellere acceptatie van hypotheekaanvragen door het ophalen van data bij de bron in plaats van bij de consument. De bank heeft de ambitie kenbaar gemaakt om door middel van de software over enkele jaren low risk hypotheken al binnen een uur bindend te accepteren.
Accello is een oplossing voor hypotheekaanbieders die momenteel wordt ontwikkeld door Stater. Het programma is ervoor bedoeld om het opvragen van gegevens bij een hypotheekaanvraag te automatiseren. Waar aanvragers deze gegevens nu vaak zelf moeten opvragen en aanleveren, haalt de Accello-software automatisch gegevens op uit het handelsregister en het kadaster, evenals brondata van het sociale verzekeringsloon.
Deelname Lloyds Bank
Lloyds Bank heeft onlangs bekendgemaakt deel te nemen aan het Accello-programma. Als onderdeel van dit programma maakt de bank nu al gebruik van de eerste, onvoltooide versies van de software om het acceptatieproces voor hypothecaire kredieten steeds verder te versnellen. Met de deelname aan het programma heeft Lloyds Bank de ambitie om op den duur low risk hypotheken al binnen een uur tijd te kunnen voorzien van een bindend aanbod. Volgens de bank levert het gebruik van de software de bank nu al gauw een uur tijdsbesparing per hypotheekaanvraag op.
Joyce Ros, Head of Operations, vertelt over het initiatief: “Het aantal aan te leveren documenten zal in de toekomst kleiner worden, omdat we steeds meer informatie direct bij de bron halen. Daarnaast is het natuurlijk plezierig om kort nadat de klant akkoord is gegaan met een aanvraag, ook een bindend aanbod te kunnen neerleggen. Zeker in deze markt van meer vraag dan aanbod, is het voor de klant belangrijk snel zekerheid te hebben.”
De snellere dienstverlening zal in eerste instantie alleen beschikbaar komen voor hypotheekketens waar Lloyds Bank nu al mee samenwerkt. Later wil de bank de service ook beschikbaar maken voor onafhankelijke financieel adviseurs. “Het meest in het oog springende voordeel voor de adviseur van deze geautomatiseerde acceptatie is tijdsbesparing”, aldus Ros.
Minder risico op fraude
Naast de versnelling van het acceptatieproces voor hypotheekaanvragen, verwacht Lloyds Bank dat het gebruik van Accello ook zal zorgen voor een afname in frauderisico. Doordat de gegevens direct bij de bron worden opgevraagd, in plaats van bij de aanvrager, is er volgens de bank minder ruimte voor fraude, die vooral de werkgeversverklaring als fraudegevoelig document beschouwt.