De Londense FinTech Tail werpt alvast een blik op de toekomstige mogelijkheden van Open Banking. De start-up koppelt je bankkaart aan forse aanbiedingen in lokale eet- en drinkgelegenheden en retourneert de korting eens per week direct op je bankrekening. Tail loopt alvast vooruit op Europese en Britse wetgeving die bankdata toegankelijk maken voor derden, altijd met toestemming van de consument zelf.
Via de Tail-app - voorlopig beperkt voor bezitters van een Iphone en ook nog in Londen - krijgen consumenten realtime kortingen te zien bij lokale horeca die alleen voor hen gelden. De korting wordt achteraf gecrediteerd op de bankrekening van de consument. Dit is een mooi voorbeeld van de toekomst en hoe Open Banking zou kunnen werken. Het maakt gebruik van zogeheten API’s (Application Programmed Interface), waardoor verschillende IT-systemen in staat worden gesteld met elkaar te communiceren. Niet alleen intern, maar ook via externe verbindingen. Dat klinkt nogal abstract, maar praktisch gezien betekent het in het geval van Tail bijvoorbeeld dat de app bankgegevens gebruikt voor het terugstorten van korting die je hebt gekregen op de aankoop van een broodje voor de lunch.
De app is gebouwd bovenop de API van neobank Starling, een bank die enkel digitaal werkt. In het geval van Tail kan een consument (mits klant van Starling) met één tik op het smarthphonescherm Starling toestemming geven om bankgegevens toegankelijk te maken voor Tail. Voor veel mensen klinkt dit in beginsel weinig aanlokkelijk, maar de toestemming kan à la minute weer ingetrokken worden via de app.
Meerwaarde voor consumenten en ondernemers
Tail biedt met deze mogelijkheden een blik op wat de toekomst van Open Banking kan gaan brengen. “Tail voorziet middels Open Banking in een aanbodplatform en ruimt daarmee ouderwetse belemmeringen voor consumenten en retailers uit de weg. De aanbiedingen die langskomen in Tail zijn altijd in de buurt en geldig op het getoonde tijdstip met een uitloop van vaak maximaal een uur. Verrekening van de korting gebeurt op een eenvoudige en discrete manier, door middel van terugstorting van de korting op de rekening van de klant. Geen gedoe meer met vragen om korting of puzzelen met kortingsbonnen,” aldus Phillip Keller, CEO van Tail en voormalig bankier bij Morgan Stanley.
Niet alleen klanten profiteren van gemak, ook ondernemers kunnen dat gaan doen. Restauranthouders kunnen op een regenachtige middag bijvoorbeeld een korte campagne instellen voor korting op een warm gerecht. Het is bovendien mogelijk om gericht te mikken op potentiële klanten, bijvoorbeeld te kiezen voor nieuwe klanten of klanten die juist al een keer langs geweest zijn via Tail. Ook is het mogelijk om te filteren op tijdstip, bijvoorbeeld tijdens lunchtijd of juist in de rustige uren tussen lunch en avondeten om klanten te lokken.