De Rabobank heeft een driedimensionaal schaalmodel gemaakt van de IT-infrastructuur van de eigen internationale organisatie. De bank verwacht dat de creatie van dit model een bijdrage levert aan verbeteringen in de digitale infrastructuur. Door praktisch te visualiseren wil Rabobank ontdekken waar het anders of beter kan.
Rabobank staat aan de vooravond van een grote transitie en de creatie van een 3D-model draagt bij aan het in kaart brengen van de digitale status van de bank. Het model heeft met name betrekking op het internationale deel van Rabobank, Rabobank WRR (Wholesale, Rural, Retail). De huidige structuur komt voort uit het verleden van de Rabobank. Van oorsprong is de bank een coöperatie, waarvan velen op hun eigen eiland opereren. Dat heeft geleid tot verschillende administraties en werkwijzen onder één koepel.
Verandering is nodig, zo betoogt Anne-Marie Breuker, business-architect bij Rabobank. Zij legt uit: “We doen veel dezelfde dingen op een andere manier, wat het complex maakt. Rabobank is een wereldwijd opererende bank en klanten ervaren dat zij in Singapore anders geholpen worden dan in Utrecht. Dat willen we veranderen.”
Drie maanden werk
Breuker en haar team hebben ruim drie maanden gewerkt aan het schaalmodel. Rabobank bouwde overigens twee modellen, één van de huidige situatie en één van de geplande, toekomstige situatie. Met name het verzamelen van de data kostte veel tijd. “We wilden iets maken waarvan iedereen binnen de bank onder de indruk zou zijn. Het moest aantrekkingskracht hebben op de hele organisatie, van hoog tot laag in de organisatie. Liefst iets tastbaars en iets permanents. Zo kwamen we op het idee voor dit model.”
Inzicht in complexiteit
Rabobank is lid van het Banking Industry Architecture Network (BIAN), dat onder andere verschillende scenario’s test in het IT-landschap van bancaire organisaties. Volgens Hans Tesselaar, directeur van BIAN, is het model van Rabobank het eerste voorbeeld waarin een bank op deze manier geïnvesteerd heeft in het visualiseren van de eigen structuur. “Het geeft een heel mooi inzicht in de complexiteit van een IT-infrastructuur, ook in de zin dat het bestuur van een bank kan inzien dat IT-problemen niet zomaar in een dag opgelost kunnen worden.”