Om mogelijke betalingsachterstanden bij haar hypotheekklanten te voorkomen gaat ING meer klanten preventief benaderen over hun financiële situatie. Op basis van een risico inschatting zullen bijna 40.000 klanten telefonisch, via mail of internet benaderd gaan worden. Daarnaast komt ING met drie nieuwe hulpmiddelen voor klanten om inzicht te krijgen in hun financiële situatie: Budget Bootcamp, Uw Hypotheekcoach en Uw Cashmanager.
Proactieve benadering kan betalingsachterstanden voorkomen
ING treedt dit jaar nog actiever in contact met klanten met een hypotheek om een mogelijke betalingsachterstand te voorkomen. Dennis Noordervliet, directeur Marketing Hypotheken: “Het is belangrijk dat huizenbezitters zorgeloos kunnen wonen. Met de uitbreiding van deze dienstverlening willen wij samen met onze klanten eventuele toekomstige betalingsachterstanden voorkomen. Wij zien dat de proactieve benadering in de praktijk goed werkt. Een op de vier klanten wenst op basis van het contact een adviesgesprek. Ook bij belangrijke gebeurtenissen in het leven zoals echtscheiding, gezinsuitbreiding of inkomensdaling is het verstandig om de financiële situatie te bespreken. Zo blijven klanten financieel fit.”
Budget Bootcamp, Uw Hypotheekcoach en Uw Cashmanager
ING breidt haar dienstverlening uit met drie nieuwe initiatieven: Budget Bootcamp, Uw Hypotheekcoach en Uw Cashmanager. Noordervliet: “De speciaal door het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) opgeleide adviseurs van Budget Bootcamp bieden klanten op basis van vier gesprekken inzicht en overzicht in hun financiële situatie zodat zij hun financiën beter onder controle krijgen.”
Met Uw Hypotheekcoach krijgen klanten tijdelijk een vast aanspreekpunt bij (dreigende) betalingsproblemen. Via een direct mobiel nummer en emailadres is de coach te bereiken. De coach begeleidt klanten en houdt financiële vorderingen nauwlettend in de gaten. Ook deze coaches zijn door het Nibud opgeleid.
Uw Cashmanager is een besparingscheck en bekijkt waar de klant kan besparen op vaste lasten anders dan financiën zoals energie, telecom en internet. Deze optie wordt geboden aan klanten als er sprake is van een uitgavenprobleem. Uw Cashmanager geeft inzicht hoe er bezuinigd kan worden op uitgaven. ING werkt voor Uw Cashmanager samen met Bos Financial Services. De kosten bedragen €60 en worden in rekening gebracht nadat de klant minimaal €60 per jaar kan besparen en de klant het besparingsrapport heeft ontvangen.
Naast deze nieuwe mogelijkheden biedt de ING nog andere hulpmiddelen zoals de NHG Woonlastenfaciliteit, tijdelijke verhuur van woning, een gespecialiseerde Scheidingsdesk, Rentepauze (ook preventief), Afloswijzer (57.000 keer ingevuld) en de Hypotheek Stresstest (81.000 keer ingevuld).