In opdracht van Triodos Foundation heeft startup Whydonate het platform
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) speelt de laatste jaren een steeds belangrijkere rol in het bedrijfsleven. Ook bij het kiezen van een werkgever lijken talenten niet langer enkel te kijken naar het salaris, de opleiding en de doorgroeimogelijkheden, maar ook naar hoe een organisatie bijdraagt aan de samenleving. Whydonate is een ‘whitelabel do-good-platform’ dat is voortgekomen uit de startup-community van ING. Via het platform kunnen organisaties met behulp van doneerbuttons de massa – ofwel de ‘crowd’ – activeren voor een door de organisatie geselecteerd goed doel.
Nadat het ING-platform was opgeleverd, besloot Whydonate te onderzoeken of meer bedrijven mogelijk interesse hadden in een soortgelijke dienst. Dit leidde tot de samenwerking met Triodos Foundation*. De stichting beheert schenkingen en verricht donaties. Zo steunt de Foundation mensen die met waardevolle en vernieuwende initiatieven bijdragen aan de ontwikkeling van een duurzame samenleving: “In onze visie betekent dat een samenleving waarin aandacht voor de levenskwaliteit van mensen centraal staat. Het welzijn van elk individueel mens staat niet op zichzelf. Ook relaties tussen mensen én hun gezamenlijke verhouding tot de natuur zijn belangrijke ingrediënten van levenskwaliteit”, aldus de Foundation.
Ted van den Bergh, directeur van de Triodos Foundation, blikt vol tevredenheid terug op het ontwikkeltraject: “Samenwerken met Whydonate aan het bouwen van onze crowdgiving-website GivetheChange.nl was een aangename reis met verrassingen. Het mooie is dat de flexibiliteit van Whydonate ervoor zorgt dat je het arriveren op de plaats van bestemming ervaart als een soort thuiskomen. Zij hebben het meeste werk gedaan, maar wij ervaren het resultaat alsof we het zelf gebouwd hebben.
De ontwikkeling van het nieuwe platform voor de Triodos Foundation is onderdeel van de nieuwe strategie die Whydonate volgt. Het is de bedoeling dat de startup na de klus voorTriodos Foundation vele andere bedrijven, gemeentes en instellingen zal voorzien van een sociaal platform voor inzamelingsacties. “Givethechange.nl is het eerste platform dat we gebouwd hebben op basis van deze nieuwe strategie", aldus medeoprichter Niels Corver. Hij voegt toe: “Ik hoop en verwacht dat er het komend jaar nog meer nieuwe en innovatieve platforms zullen volgen.” Het platform kan door organisaties worden gebruikt ter ondersteuning van het maatschappelijk verantwoord ondernemen en de bevordering van onderlinge verbinding in de lokale samenleving.
Bedrijven betrekken ook steeds vaker hun werknemers bij initiatieven ten behoeve van het goede doel. Hierbij wordt regelmatig gebruik gemaakt van de bekende inzamelacties, waarbij medewerkers bijvoorbeeld meedoen aan een sponsorloop om geld in te zamelen voor een goed doel. Daarnaast is er volgens Corver steeds meer vraag naar de mogelijkheid donaties te doen in natura: “De platforms van Whydonate kunnen tegenwoordig ook uitgebreid worden met modules om uren of vakantiedagen te doneren.”
* In 1971 werd deze als Stichting Triodos opgericht, waaruit vervolgens in 1980 Triodos Bank zou voortkomen.