BNP Paribas Personal Finance heeft een volledig online consumptief kredietproduct gelanceerd dat consumenten zelf kunnen aanpassen naar gelang hun persoonlijke financiële situatie. Deze zogenaamde ‘Persoonlijkste Lening’ wordt aan consumenten aangeboden via financieel adviseurs.
Uit recent marktonderzoek van BNP Paribas komt naar voren dat de consumptieve kredietmarkt de afgelopen jaren aanzienlijk is veranderd. Onder meer dankzij de aantrekkende economie en het daaraan gerelateerde stijgende consumentenvertrouwen, neemt de vraag naar consumptief krediet almaar toe. Een andere conclusie uit de uitgevoerde studie is dat consumenten het erg prettig vinden zo’n consumptieve lening zoveel mogelijk te kunnen aanpassen aan hun persoonlijke situatie, bijvoorbeeld middels een flexibele incassodatum.
Om in te spelen op deze behoefte komt BNP Paribas Personal Finance – de kredietverstrekkende tak van de Franse grootbank – in Nederland nu met de aanpasbare ‘Persoonlijkste Lening’. Hierbij kan de kredietaanvrager bijvoorbeeld zelf bepalen op welke dag de maandelijkse incassodatum plaatsvindt. Daarnaast is het mogelijk het maandbedrag aan te passen en zelfs om de lening kosteloos volledige af te lossen voor het einde van de oorspronkelijke looptijd.
“Deze lancering getuigt van ons commitment aan de Nederlandse markt”, stelt Alexander Paklons, Algemeen Directeur bij BNP Paribas Personal Finance. “Door recente veranderingen in regelgeving en het economisch vertrouwen denken wij dat onze ‘Persoonlijkste Lening’ tegemoetkomt aan de kredietbehoefte bij veel consumenten. Tevens denken wij dat een volledig digitaal aanbod past bij de moderne klantvraag, bij consumenten die verwachten snel bediend te worden en een product op hun persoonlijke situatie af willen stemmen.”
Bovendien kunnen alle aanpassingen gemakkelijk online worden doorgevoerd. Ook de initiële aanvraagprocedure, die via financieel adviseurs wordt aangeboden, is volledig digitaal doorlopen. Bovendien kan de financieel adviseur op deze manier gemakkelijk de consument van advies voorzien: “Zowel de klant als de financieel adviseur hebben toegang tot het portaal waar zij actuele details en de huidige staat van de lening kunnen inzien. Zodoende is de adviseur altijd op de hoogte van de actuele klantsituatie en in staat om zijn of haar zorgplicht uit te voeren”, aldus een woordvoerder van BNP Paribas.
BNP Paribas Personal Finance biedt internationaal al langere tijd een compleet aanbod van leningen voor particulieren: “van persoonlijke leningen tot autoleningen en van woningkredieten tot hypotheken”. In thuisland Frankrijk en de rest van Europa is het bedrijf naar eigen zeggen ook al marktleider op het gebied van consumptief krediet. Binnen Nederland beheert het dochterbedrijf van BNP Paribas een hypotheekportefeuille en biedt het daarnaast consumptief krediet aan. Hierbij werkt de kredietverstrekker lokaal gezien uitsluitend samen met onafhankelijke intermediairs en partners. Onlangs investeerde BNP Paribas in ons land ook in kredietplatform Caple.