Een vestiging van Spar University start binnenkort met een nieuw concept voor kassaloos betalen. Vanaf 4 april kunnen bezoekers van de vestiging in Utrecht (op campus De Uithof) betalen met hun smartphone, zonder in de rij te hoeven staan voor een kassa. Spar heeft voor dit concept de naam ‘Skippen’ bedacht. In plaats van te wachten voor de kassa, ‘skippen’ ze de rij. De techniek werkt met betaal-app Tikkie.
Enkele jaren terug introduceerde Spar al volledige self-checkout in filialen van Spar University, betalen zonder cassières. Dit was meteen een goede test voor het vertrouwen. Zonder vertrouwen dat alle boodschappen netjes worden afgerekend is een dergelijk systeem immers praktisch niet uitvoerbaar. Volgens Spar is het nu tijd voor een volgende stap in de ontwikkeling van simpel, slim en snel shoppen.
Spar University is terug te vinden op diverse campussen in studentensteden. Studenten en medewerkers van hogeschool en universiteit kunnen hier terecht voor veelal kleine boodschappen. Vanwege het hoge aantal bezoekers - die vaak niet veel meer kopen dan een broodje en een drankje of een diepvriespizza - is een snelle doorloop erg wenselijk. Door kassaloos te betalen via de smartphone kan Spar hieraan voldoen. De techniek die Spar gebruikt werkt met de door ABN AMRO geïntroduceerde betaal-app Tikkie.
De rij ‘skippen’
Een woordvoerder van Spar licht de innovatie toe: “Je scant de producten die je wilt hebben met je smartphone. De artikelen worden direct in het (digitale) winkelmandje geplaatst en vervolgens reken je deze met Tikkie af. Op deze manier ‘skip’ je de rij en shop je nog slimmer, sneller en simpeler. Als laatste stap is er nog een leuk verrassingselement: na het skippen scan je de QR code bij het skip-beeldscherm en zo zie je meteen of je bij jouw eerstvolgende bezoek een ‘reward’ ontvangt, bijvoorbeeld een gratis koffie of lunch!”
Tikkie
De betaal-app van ABN AMRO is inmiddels nauwelijks meer weg te denken en is bijna synoniem geworden voor een betaalverzoek. In Nederland maken volgens ABN AMRO meer dan 2 miljoen consumenten gebruik van de app, die inmiddels ook de grens overgaat. Niet alleen consumenten onderling maken gebruik van Tikkie, ook steeds meer bedrijven zetten Tikkie in als betaaloptie.