Na een succesvolle proefperiode heeft Deutsche Bank ervoor gekozen om voorgoed afscheid te nemen van pen en papier voor het sluiten van corporate contracten of het openen van rekeningen. Deutsche Bank maakt voortaan enkel nog gebruik van digitaal ondertekenen. De wijziging is vooralsnog niet van toepassing op particuliere consumenten.
Deutsche Bank heeft voor de invoering van digitale contracten veelvuldig geëxperimenteerd met Honeywell, een grote Amerikaanse corporate klant van Deutsche. Volgens de bank stroomlijnt deze digitale dienstverlening de ‘onboarding’ van nieuwe klanten en vervangt het arbeidsintensieve papier-gerelateerde processen. Voor de praktische uitvoering van digitale ondertekenen maakt de Duitse bank gebruik van technologie van DocuSign.
Stroomlijnen
Martin Runow, Global Head of Digital Client Connectivity Products bij Deutsche Bank, zegt over het besluit: “Digitaal ondertekenen helpt ons bij het versnellen van de gehele klant-onboarding en contractmanagementproces. Het is slechts één voorbeeld van hoe we onze processen verder stroomlijnen en een verbeterde en sterk intuïtieve klantervaring bieden.”
Honeywell - het bedrijf dat fungeerde als testomgeving - laat bij monde van Assistant Treasurer EMEA & Asia Marie-Astrid Dubois optekenen: “De nieuwe digitale oplossing van Deutsche Bank voor het ondertekenen van contracten is een goed voorbeeld van hoe banken nieuwe technologie kunnen introduceren om bestaande samenwerkingen verder te verbeteren. Het is een fijne oplossing en een goed alternatief voor geschreven handtekeningen.”
Deutsche Bank rolt de nieuwe dienst in eerste instantie uit voor corporate klanten in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, België en Nederland. Klanten uit Asia-Pacific en het Midden-Oosten kunnen in de loop van 2019 rekenen op de nieuwe dienst.