Betalingen met kaart worden minder goed onthouden dan met cash

22 augustus 2018 Banken.nl 2 min. leestijd

Het is een tamelijk algemeen gegeven dat mensen die met hun bankkaart betalen meer uitgeven dan mensen die cash betalen. Dat is nu ook wetenschappelijk bevestigd. Onderzoekers van de universiteiten van Keulen (DE) en Klagenfurt (AT) ontdekten dat consumenten die betaalden met kaart zich minder goed konden herinneren wat ze nu eigenlijk uitgegeven hadden dan zij die met contant geld afrekenden.

Betalen met kaart gaat door de opkomst van contactloos betalen tegenwoordig zo gemakkelijk en snel dat het geen wonder is dat contant geld steeds minder gangbaar is. In die wijdverbreide adoptie van betalen met kaart schuilt echter ook een risico. Mensen die betalen met kaart zijn namelijk geneigd meer te spenderen dan mensen die cash betalen. Dat is op zichzelf natuurlijk goed voor de economie. Maar het kan ook leiden tot overspenderen.

Herinneringsvermogen

De onderzoekers van de twee Duitstalige universiteiten richten zich specifiek op het herinneringsvermogen met betrekking tot recente betalingen. Ze analyseerden 496 interviews met studenten die zojuist geld hadden uitgegeven in de cafetaria van een Duitse universiteit.

“We konden aantonen dat studenten die met kaart betaalden een minder nauwkeurige herinnering hadden van het zojuist betaalde bedrag dan studenten die met cash hadden betaald”, aldus de onderzoekers. Ze betogen dat deze resultaten relevant zijn voor de bevordering van algemeen financieel bewustzijn. “Een nauwkeurige herinnering van recente betalingen heeft invloed op de bereidheid om geld uit te geven in de toekomst.”

Functies scheiden

Het niet nauwkeurig kunnen herinneren was volgens de onderzoekers vooral van toepassing op multifunctionele kaarten die ook over niet-financiële functies beschikken, zoals loyaliteitsprogramma’s en identificatie. Voor smartphones en wearables gold dit nog sterker. “Om bewustzijn te vergroten moeten we kaarten zodanig ontwerpen dat dat betaalfuncties en andere functies van elkaar gescheiden zijn, of die de actie geld uitgeven beter visualiseren. Denk daarbij aan directe betaalinformatie of transactieoverzichten”, besluiten de onderzoekers.

Gerelateerd: Een (bijna) cashloze samenleving is dichterbij dan velen denken