Gisteren presenteerde de Volksbank haar halfjaarcijfers. De bank schrijft over de eerste helft van 2018 een nettowinst van €149 miljoen. De Volksbank ziet de hypotheekportefeuille en het aantal klanten toenemen, alsmede de klanttevredenheid. De kapitaalpositie van de bank is uitstekend te noemen.
De Volksbank verwachtte een lager halfjaarresultaat en die verwachting is uitgekomen. De rentemarge staat onder druk en de bank ziet minder rendement op beleggingen. Wel kan de Volksbank meer klanten verwelkomen, waarbij vooral de labels ASN Bank en RegioBank groei laten zien. Beide banken profiteerden van overstappers van andere banken, vooral de salarisrel rond ING-topman Ralph Hamers speelde daarbij een rol. Een greep uit de cijfers.
- De nettowinst over H1 2018 komt uit op €149 miljoen. Dat is een daling van 20% ten opzichte van de €187 miljoen van H1 2017.
- Het rendement op eigen vermogen komt uit op 8,5% (H1 2018), waar deze in dezelfde periode vorig jaar uitkwam op 10,5%. De Volksbank schrijft dit verschil toe aan een lagere nettowinst.
- Het marktaandeel hypotheken stijgt naar 7,5%. Dat is 0,7 procentpunt dan in H1 2017. De hypotheekportefeuille komt uit
- De klimaatneutrale balans stijgt van 25% (H1 2017) naar 33% (H1 2018)
- De CET1-ratio komt uit op 34,3%, een lichte toename van 0,2 procentpunt ten opzichte van H1 2017. De bank is hiermee één van de best gekapitaliseerde Nederlandse en Europese banken.
Topman Maurice Oostendorp laat optekenen: “In de eerste helft van 2018 heeft onze focus op de uitvoering van bankieren met de menselijke maat geleid tot een flink aantal initiatieven. Zo hebben we een concrete doelstelling geïntroduceerd op het gebied van financiële weerbaarheid en zijn we in gesprek gegaan met klanten die in de toekomst mogelijk een probleem hebben met hun aflossingsvrije hypotheek. Ons maatschappelijk profiel wordt inmiddels ook weerspiegeld in hoge ESG-ratings.”
Verduurzaming vastgoed
De Volksbank staat zich erop voor een bank met een maatschappelijk karakter te zijn. Onderdeel van dat maatschappelijke karakter is consumenten voorzien van financiering van verduurzaming van hun woning. “Wij willen onze klanten daadwerkelijk helpen bij het verduurzamen van hun woning. Duurzaam wonen is daarom een van de standaard onderwerpen in het klantgesprek met onze adviseurs. Vanaf 2018 kunnen klanten in een adviesrapport direct hun besparingsmogelijkheden zien. In meer dan 15 regio’s zijn inmiddels klantdagen georganiseerd over dit onderwerp in samenwerking met de leveranciers op de website van Slimwoner en lokale aanbieders.”