Het Britse Barclaycard gaat Alipay als nieuwe betaaloptie aanbieden in de UK. Daarmee zet de Chinese betaaldienst een belangrijke stap binnen Europese betaalverkeer. Winkeliers waarvoor Barclaycard de betalingen verwerkt kunnen Alipay toevoegen aan hun point-of-sale.
In China is Alipay inmiddels synoniem voor betalen geworden. Oorspronkelijk was het de eigen betaaldienst van webgigant Alibaba, maar in de afgelopen jaren is het een betaaldienst geworden die ook internationaal steeds meer zichtbaar is. In 2017 sloot Alipay al een samenwerking met de Duitse betalingsverwerker Payworks, ter voorbereiding van de sprong naar Europa. In hetzelfde jaar startte het Britse Barclaycard een pilot met betalen via Alipay in een select aantal van acht winkels. Een kleine twee jaar later opent de Britse bank zijn deuren helemaal voor Alipay.
Steeds meer Chinese toeristen
In totaal gaat het om 11.000 winkeliers die Alipay kunnen toevoegen aan hun point-of-sale. Inmiddels hebben naar verluidt al 70 winkeliers aangegeven Alipay aan te willen bieden. Interessante vraag is waarom ze dat zouden doen. Zijn er niet al voldoende Britse betaaldiensten? Wel, met Alipay speelt Barclaycard in op het alsmaar toenemende aantal Chinese toeristen in de UK. Naar verwachting zijn dat er in 2019 ongeveer een half miljoen, die al snel enkele miljarden ponden zullen uitgeven.
De Chinese economie groeit als kool, wat ervoor zorgt dat ook steeds meer Chinezen zich een vakantie naar het buitenland kunnen veroorloven. Stel dat elk jaar slechts een procent meer Chinezen dat welvaartsniveau bereikt, gaat het al om zo’n 13 miljoen toeristen extra per jaar. Die zullen niet allemaal naar Europa gaan, maar laat het een derde zijn. Hoewel niet gespecificeerd is het aannemelijk dat een groot deel van de bovengenoemde 70 geïnteresseerde winkeliers zich in Londen bevindt en niet in bijvoorbeeld Inverness.
“Deze nieuwe overeenkomst met Alipay geeft winkeliers nieuwe mogelijkheden om mee te delen in de verdiensten die voortkomen uit het toenemende aantal Chinese toeristen in de UK”, aldus Rob Cameron, CEO van Barclaycard Payment Solutions. “Tegelijkertijd profiteren Alipay-gebruikers van een klantgerichte en vooral bekende betaalmethode die hun winkelervaring verbetert.