ING schotelt klanten reclames voor op basis van betaalgegevens

06 juni 2019 Banken.nl 3 min. leestijd

Klanten van ING kunnen binnenkort gerichte aanbiedingen verwachten, op basis van af- en bijschrijvingen op hun betaalrekening. De oranje bank verzekert dat het enkel gaat om producten en diensten van ING zelf en niet van derden. Tevens behouden klanten het recht op een opt-out, waarmee ze de dienst zelf uit kunnen zetten.

Met de data die bedrijven tegenwoordig bezitten zijn heel veel dingen mogelijk. Het doen van gerichte persoonlijke aanbiedingen is er eentje van, bedrijven blijven namelijk nieuwe dingen leren over voorkeuren en wensen van hun klanten. In plaats van schieten met hagel, kunnen bedrijven met scherp schieten. Uit bijgewerkte voorwaarden blijkt dat ook ING de stap zet naar het gerichte reclames.

Wat kunnen klanten van ING nu concreet verwachten? De bank noemt als voorbeeld de eerste keer kinderbijslag ontvangen. ING: “Door jouw af- en bijschrijvingen kennen we je een beetje. Op basis van die gegevens kunnen we je betere tips geven. Of een van onze eigen ING-producten aanbieden op het beste moment. Bijvoorbeeld een spaarrekening als je voor het eerst kinderbijslag krijgt. Maar alleen als je dat wilt, want we gebruiken er jouw gegevens voor."

Een ander voorbeeld dat ING noemt is reclame voor een reisverzekering, bijvoorbeeld nadat iemand een vakantie geboekt heeft en op het rekeningoverzicht een transactie naar een reisbureau zichtbaar is. Waar willekeurige reclame voor bijna iedereen een bron van ergernis is, is dat met gerichte reclame volgens ING niet het geval. “Wij weten dat klanten het zelden als vervelend ervaren en dat ze juist het meedenken waarderen”, aldus een woordvoerder.

Data gebruiken voor commerciële doeleinden is in de perceptie van consumenten vaak een heet hangijzer. ING benadrukt daarom met klem dat het geen data deelt met derde partijen. Een voornemen dat de oranje bank een vijftal jaar geleden wel opperde, maar waar het snel op terug kwam nadat het een storm van maatschappelijke en politieke kritiek ontketende.

Opt-out versus opt-in

Ook in dit geval kunnen individuele consumenten aan de rem trekken, door via de instellingen binnen persoonlijke bankomgevingen een opt-out aan te vinken. Bij een opt-out doen klanten mee tenzij ze bezwaar maken, vergelijkbaar met bijvoorbeeld het nieuwe systeem rond orgaandonatie. Het is het tegenovergestelde van opt-in, waar consumenten zelf de eerste stap moeten zetten en aangeven gebruik te willen maken van een bepaalde dienst. Of dat wel volgens de letter van de AVG (GDPR) is, was de vraag van tech-blog Tweakers. ING stelt in een reactie daarop dat een opt-in geen probleem is: “Volgens de AVG moet er een wettelijke grondslag zijn voor het gebruik van persoonsgegevens. Gerechtvaardigd belang is ook een wettelijke grondslag die gebruikt kan worden voor direct marketing."