Rabobank breidt ondersteunende dienstverlening voor regelen bankzaken uit

Rabobank investeert de komende periode aanzienlijk in extra ondersteuning voor klanten die hulp kunnen gebruiken bij het (online) regelen van hun bankzaken. Met deze stap wil de bank bankieren toegankelijker maken voor iedereen, en vooral mensen die moeite hebben met digitale diensten beter bereiken.
In Nederland worstelen honderdduizenden – vaak ouderen – met digitale vaardigheden. Voor deze groep is het regelen van bankzaken via het internet of de app niet vanzelfsprekend.
Onzekerheid over veiligheid, onbekendheid met digitale systemen en soms zelfs moeite met het bedienen van een muis of smartphone, zorgen ervoor dat toegang tot het eigen geld niet altijd gegarandeerd is. Dit kan leiden tot stress en afhankelijkheid van anderen, terwijl juist financiële zelfredzaamheid essentieel is voor een gevoel van autonomie en veiligheid.
Hulp op maat, ook aan huis
Rabobank speelt hierop in door haar dienstverlening uit te breiden en te personaliseren. Klanten die bijvoorbeeld nog handmatig overboeken of moeite hebben met internetbankieren, worden actief benaderd en krijgen desgewenst persoonlijke hulp aan huis.
Het team ‘Rabo Samen Bankieren’ wordt uitgebreid met 40 extra medewerkers, zodat meer klanten thuis ondersteuning kunnen krijgen bij zaken als zelfstandig geld overmaken of het regelen van een volmacht. Ook worden er meer inlooppunten geopend, onder meer in samenwerking met stichting Geldfit. Daar kunnen mensen terecht voor algemene uitleg over bankzaken, waarna zij worden doorverwezen naar de juiste contactpersoon bij hun eigen bank.
Ook werkt Rabobank nauwer samen met SeniorWeb, zodat klanten via fysieke workshops, online trainingen en webinars hun digitale vaardigheden kunnen versterken. Voor 75-plussers is er bovendien een extra maatregel: zij worden voortaan automatisch geholpen door gespecialiseerde medewerkers die extra tijd nemen om uitleg te geven en ondersteuning te bieden.
Duidelijke taal
De Rabo App wordt verder verbeterd, met onder meer een liggende modus, grotere knoppen en letters, en de mogelijkheid om in te zoomen. Daarnaast wordt er een woordenboek toegevoegd waarin moeilijke banktermen eenvoudig worden uitgelegd, zodat de app voor iedereen begrijpelijk blijft.
“Om te zorgen dat iedereen zijn bankzaken eenvoudig kan regelen, is alleen hulp beschikbaar stellen niet genoeg”, aldus Michiel van der Zant, directeur Particulieren bij Rabobank. “Je moet het actief aanbieden. Daarom gaan we letterlijk en figuurlijk naar klanten toe die wel wat hulp kunnen gebruiken.”