Reis-app Tranzer wil banken helpen traffic te genereren met hun klanten

12 juni 2019 Banken.nl 4 min. leestijd

Reis-app Tranzer is onderdeel van het accelerator-programma van Mastercard, genaamd Start Path. Die samenwerking biedt beide partijen voordelen. Tranzer profiteert van diverse vormen van ondersteuning en vooral van de naam Mastercard, die veel deuren opent in de financiële wereld. Aan de andere kant haalt Mastercard nieuwe technologie binnen, waarmee het dieper kan doordringen in de wereld van consumenten. In het kader van Money 20/20 sprak Banken.nl met Sanneke Mulderink, mede-oprichter van Tranzer.

Eerst over Tranzer zelf, want wat is het? Tranzer presenteert zichzelf als een reisplanner en vervoersbewijs ineen. Gebruikers kunnen via een app een reis boeken die over meerdere schijven gaat, zonder een chipkaart te hoeven hebben. Bijvoorbeeld eerst een stukje met de bus, daarna met de trein en daarna weer een stukje met de bus. Normaal gesproken zijn dat drie transacties, Tranzer maakt er één van. Grote vervoerders als NS, HTM, RET, Connexxion zijn al aangesloten maar ook internationale treinen en het OV in België en Italië. 

Veel expertise

Hoewel de app zelf pas drie jaar bestaat zijn de personen erachter al veel langer actief op het snijvlak van openbaar vervoer en technologie. Samen richtten Sanneke Mulderink en Paul Rooijmans data-analysebureau Lynxx op, dat al twaalf jaar werkt voor OV-bedrijven in binnen- en buitenland. Rooijmans was bovendien één van de architecten achter de invoering van de OV-chipkaart. Tranzer is sinds dit jaar onderdeel van Start Path, het accelerator-programma van betalings- en technologiebedrijf Mastercard. Vanuit die achtergrond was Tranzer vorige week aanwezig op Money 20/20 in Amsterdam.

“Money 20/20 was voor ons een unieke mogelijkheid ons te presenteren aan banken en andere financiële instellingen uit alle windstreken”, vertelt Mulderink van Tranzer. “Een bijzondere dag. In de startup-area hebben wij twee keer mogen pitchen. ‘s Ochtends tijdens het ontbijt en later in de middag nog een keer. Tussendoor was het vooral heel veel nieuwe en interessante mensen ontmoeten.”

Mobility as a Service

“De boodschap die wij willen afgeven is dat Tranzer reizen makkelijker maakt”, vervolgt Mulderink. “Je plant, boekt en betaalt binnen dezelfde omgeving en krijgt ook een vervoersbewijs. We bieden Mobility as a Service.” De vraag die wellicht opdoemt is wat een partij als Tranzer eigenlijk moet op Money 20/20, wat gaat over geld en betalen. Integratie is één van de toverwoorden. Integratie in grote platformen die ov als een extra service in hun eigen app kunnen gaan aanbieden.

“We zijn een app, maar vooral een platform om te integreren in andere platformen.”

“Neem bijvoorbeeld banken. De invoering van PSD2 biedt veel innovatieve kansen. Maar het kan ook zorgen voor verlies van traffic binnen de eigen omgeving. Hoe mooi is het als je in je mobiel bankieren app straks de mogelijkheid hebt om een reis te plannen, te boeken en meteen te betalen? Tranzer maakt dat technisch mogelijk. Voor banken is Tranzer een goede manier om een zekere ‘stickiness’ met de klant te houden, zorgen dat die blijft plakken. We zijn een app, maar vooral een platform om te integreren in andere platformen.” Mulderink benadrukt dan ook dat Tranzer zich in haar marketing-strategie vooral op de B2B kant richt. Door samenwerking te zoeken met (grote) bedrijven komen de individuele gebruikers automatisch, zo is de achterliggende gedachte.

Mastercard Start Path

De aanwezigheid op Money 20/20 was op uitnodiging van Mastercard. Mulderink geeft aan veel profijt te hebben van Start Path. “Uiteraard beschikken ze over een extreem groot netwerk. Maar minstens even belangrijk is dat de naam ook meteen vertrouwen inboezemt. Je komt anders binnen bij een mogelijke nieuwe partner als je via Mastercard komt.” Start Path biedt ongekende commerciële kansen, maar biedt ook hele concrete ondersteuning. Muldering: “Ik heb op Money 20/20 twee keer gepitcht voor Tranzer. Maar pitchen is ook weer een vak apart. Pitches zijn tegenwoordig zo belangrijk, het kan je toekomst maken of breken. Tijdens de kick-off week van Start Path hebben we hier goed op geoefend, met tips en tricks van Mastercard. Daarna geeft Mastercard je ook het podium om die pitch kwijt te kunnen.”

Uiteindelijk moet een samenwerking natuurlijk tot voordelen leiden voor beide partijen. Mastercard biedt Tranzer groeimogelijkheden, andersom biedt Tranzer aan Mastercard technologie die in sommige landen al het heden is en in Nederland de toekomst. Mulderink: “De creditcard is nu al een reisrecht. In Londen kun je in de metro met je creditcard al door toegangspoortjes heen. Dat biedt enorm veel gemak en flexibiliteit. In Nederland proeven we hier momenteel aan, maar is alles nog gekoppeld aan de chipkaart.” Door in een vroeg stadium deel te zijn van Tranzer wil Mastercard ook op het gebied van reizen dieper doordringen in de wereld van consumenten. Desondanks zegt Muldering dat het een EMV-oplossing wil bieden, zodat iedereen zijn creditcard kan gaan koppelen. “We willen alle creditcards gaan ontsluiten, van Europay, Mastercard en Visa. Het gebruik van Tranzer moet mogelijk zijn voor iedereen, niet alleen voor klanten van Mastercard-kaarthouders.”