De bekende en onstuimig groeiende neobanken N26, Monzo en Revolut zetten stuk voor stuk respectabele stappen op het pad der uitbreiding. N26 en Monzo maken melding van een op handen zijnde stap naar de USA, Revolut heeft een bèta gelanceerd in Australië. Bij die uitbreidingen zal het vermoedelijk niet blijven. Alle drie challenger banken hebben mondiale ambities, gekoppeld aan actieve zo niet agressieve groeistrategieën.
N26, Monzo en Revolut bevinden zich in de voorhoede van het Europese fintech-landschap. Vanwege hun onstuimige groei staan ze er goed op bij investeerders, die grote commerciële kansen zien. Ook bij veel consumenten staan ze er goed op, mede vanwege de vaak aantrekkelijke tarieven die ze hanteren. Bij toezichthouders staan ze er gemiddeld genomen wat minder goed op. Zo wordt het Duitse N26 met argusogen in de gaten gehouden door nationale toezichthouder BaFin en was Revolut eerder al in opspraak wegens serieuze tekortkomingen in de controle op transactiestromen.
De neobanken - die gebruikmaken van verschillende verdienmodellen - blijven echter stevig groeien en kampen zelfs met wachtlijsten. Een luxeprobleem in een sector waar veel bedrijven hun uiterste best moeten doen om marktaandeel te behouden, laat staan zien toenemen.
N26
Het uit Berlijn afkomstige N26 haalde begin dit jaar in een Series D investeringsronde een formidabel bedrag van $300 miljoen op. Een bedrag dat in eerste instantie bedoeld is voor uitbreiding in de uiterste competitieve markten UK en USA. Met name de stap naar de andere kant van de Atlantische Oceaan is een grote. Maar ook een logische, aldus Maximilian Tayenthal, mede-oprichter van de Duitse fintech. “Wereldwijd zoeken veel mensen naar een simpele manier van bankieren, zonder gedoe. We zijn momenteel al één van de meest waardevolle en best gefinancierde fintechs in Europe en willen doorbouwen aan een bank die wereldwijd actief is.” Naar verluidt is het slechts een kwestie van weken eer de neobank de stap definitief maakt.
Monzo
Het Britse Monzo heeft in twee jaar tijd zo’n twee miljoen klanten aan zich weten te binden. Ook deze bank meent Europa te zijn ontgroeid en maakt naar verwachting deze zomer de stap naar de USA. Een stap die ze met vertrouwen tegemoet zien. “We weten dat de wensen van Amerikaanse klanten niet exact hetzelfde zijn als van Britse klanten, dus we beginnen simpel”, stelt marketing project manager Ofelia Botella. Dat houdt in een Mastercard debitcard en mobiele app, P2P-betalingen, virtuele spaarpotjes en betalen in het buitenland zonder toeslag. “We willen dat mensen Monzo gebruiken, ons vertellen wat wel en wat niet werkt en samenwerken om van Monzo de ideale bankrekening voor de VS te maken.”
Revolut
Het eveneens Britse Revolut is al actief in de USA. Voor de leiding van Revolut geen reden om te stoppen met uitbreiden, de volgende stap is namelijk Australië. De neobank lanceerde recent een bèta voor een groep van 20.000 klanten in spé, consumenten die op een wachtlijst staan. In de stad Melbourne wil Revolut een kantoor openen, waarvoor het naar verluidt zoekt naar 30 man personeel. Het plaveien van de weg ‘down under’ volgt bovenop de start van activiteiten in Rusland en het aanvragen van de benodigde licenties in Japan en in Singapore.