Rabobank, ScaleUpNation en Foodvalley NL hebben deze maand de lancering van ScaleUpFood aangekondigd: een omvangrijk ondersteuningsprogramma gericht op het opschalen van ondernemingen in de food- en agrisector.
“Klimaatverandering, de toenemende omvang van de wereldbevolking en de stijgende mondiale afvalproductie: het zijn problemen die kansen genereren voor innovatieve, technologiegedreven ondernemingen”, zegt Menno van Dijk, oprichter van ScaleUpNation. “Hoewel veel startups worden gelanceerd en daarna enkele jaren bestaan, zullen alleen degenen die worden opgeschaald serieuze economische waarde gaan realiseren.”
Onderzoek van ScaleUpNation laat zien dat minder dan 1% van alle beginnende organisaties een jaarlijkse omzet van $10 miljoen realiseert binnen de eerste vijf jaar van hun bestaan. Daarnaast is opschalen in de voedsel- en landbouwwereld vaak een grotere uitdaging. De agrifood-sector verschilt namelijk van andere sectoren als het gaat om de innovatie- en implementatiesnelheid vanwege groeiseizoenen, lange verkoopcycli, conservatieve klanten en een gecompliceerde wet- en regelgeving.
Hoewel Nederland al vele jaren toonaangevend is op het gebied van voedselinnovatie, is de toekomst van deze voorloperspositie alles behalve een garantie. Zo lopen in ons land de laatste tijd investeringen in innovatieve, startende bedrijven enigszins achter in vergelijking met sommige andere landen, waardoor te weinig van onze jonge, veelbelovende food- en agribedrijven erin slagen om echt op te schalen.
“Lang is Nederland in de voedsel- en landbouwsector een scale-up natie geweest, wat blijkt uit het feit dat ons land de op een na grootste voedselexporteur van de wereld is. Alleen met nieuwe investeringen kunnen we die lijn voortzetten”, zegt Roger van Hoesel, Director FoodValley. “De nieuwe samenwerkingsovereenkomst zal een golf van schaalvergrotingen op het gebied van voedsel en landbouw gaan creëren, waarbij technologie en duurzaamheid een belangrijke rol gaan spelen.”
Jeroen Leffelaar, directeur van Rabobank Food en Agri Innovation, vult zijn compagnon aan: “Zelfs bij de huidige omvang van de wereldbevolking zijn onze voedselproductiesystemen niet duurzaam. De behoefte aan echte innovatie in de food & agri-waardeketen is groter dan ooit. Veel toonaangevende food & agri-bedrijven realiseren zich dat hun bestaande R&D-activiteiten niet langer voldoende zijn om hun positie vast te houden. Als we nieuwe ideeën en technologieën vandaag willen veranderen in baanbrekende oplossingen voor morgen, moeten we de meest veelbelovende bedrijven in een vroeg stadium ondersteunen bij het opschalen, zeker in de betrekkelijk conservatieve en inefficiënte food- en agrisector.”
Voorop in innovatie, achter in scale-up kapitaal
Rogier Raaijmakers, hoofd van Rabobank Direct Investments, voegt daaraan toe: “Nederland loopt voorop op het gebied van innovatie, maar loopt duidelijk achter op het terrein van toegang tot voldoende scale-up-kapitaal. Met ons netwerk, onze expertise en ons kapitaal zijn we volledig toegewijd om het wereldwijde voedsel en landbouwinnovatie-ecosysteem te versterken, net zoals we ons inzetten om het Nederlandse ecosysteem van innovatieve en snelgroeiende bedrijven te verbeteren. Het ScaleUpFood-initiatief past duidelijk in deze ambitie en we zijn vastbesloten om daar een succes van te maken.”
ScaleUpFood zal allereerst uitdagingen op het gebied van venture scaling aanpakken door voortdurend op feiten gebaseerd onderzoek uit te voeren, om de factoren vast te stellen die het succes van het opschalen van food- en agri-bedrijven bepalen. Vervolgens richt het programma, waaraan alleen op uitnodiging mag worden deelgenomen en dat in oktober begint, zich op verschillende pijlers zoals strategische verkoop aan grote bedrijven, gespecialiseerde bedrijfsfinanciering en optimalisatie door data-driven businessmodellen.
Het programma brengt toonaangevende grote en middelgrote Nederlandse bedrijven in contact met de agri- en food-scale-ups om samen te werken. Na het programma zullen ondernemingen worden uitgenodigd voor samenwerkingsmogelijkheden voor de langere termijn en krijgen sommige toegang tot grotere financieringsbudgetten.
Anieke Wieringa, directeur van ScaleUpFood, besluit: “Ondernemers die het in de in food- en agrisector tot scale-up hebben gemaakt presteren doorgaans zeer goed. Maar wat hen hier heeft gebracht, zal hen niet naar het volgende niveau brengen. We kijken ernaar uit om dit najaar aanzienlijke groei mogelijk te maken bij organisaties die deelnemen aan ons scale-up-programma.”