De winst van Rabobank is afgenomen met 29% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die de coöperatieve bank gepubliceerd heeft. Niettemin komt de nettowinst over genoemde periode nog steeds uit op €1.212 miljoen, wat bijna een derde minder is dan de €1.698 een jaar eerder. De oorzaken hiervoor liggen volgens de bank vooral op het internationale toneel.
Rabobank boekt €1.212 miljoen winst over de eerste helft van 2019, zo blijkt uit de presentatie van de halfjaarcijfers. Dat is 29% minder dan vorig jaar. De kanttekening is wel dat Rabobank in dat jaar een recordprestatie neerzette. Het nadeel van een recordprestatie is dat de volgende poging schril af kan steken tegen en dat is wat nu een beetje het geval is. De bank geeft namelijk nog steeds aan tevreden te zijn over de resultaten, onder meer over de verlaging van de kosten en verbetering van de cost-income ratio.
Enkele in het oog springende cijfers:
- De nettowinst over H1 2019 bedraagt €1.212 miljoen. Een jaar eerder boekte de bank nog €1.698 miljoen winst. Dat betekent een winstdaling van 29%.
- De CET1 ratio blijft onveranderd staan op 15,8%.
- De totale kosten dalen van €3.611 (H1 18) naar €3.446 in H1 2019. Een daling van 5%.
- De cost-income ratio verbetert van 65,9% over 2018 naar 64,4% in de eerste helft van dit jaar.
- In een jaar tijd heeft de bank afscheid genomen van van tenminste 1.697 werknemers. De hoeveelheid FTE daalde van 43.623 (H1 18) tot 41.926.
In een begeleidend schrijven stelt de bank dat de resultaten weer in de buurt komen van het langjarig gemiddelde, na een overduidelijk recordjaar 2018. De mindere resultaten hangen voornamelijk samen met een stijging in de kredietverliezen ten opzichte van het extreem lage niveau over dezelfde periode vorig jaar.
“In de eerste zes maanden van 2019 boekte Rabobank een nettowinst van 1,2 miljard euro. Dit halfjaar hebben internationale ontwikkelingen de stabiliteit en groeiperspectieven wereldwijd verder onder druk gezet”, aldus topman Wiebe Draijer. “Denk hierbij aan verdere escalatie van de handelsoorlog tussen de VS en China, een gestegen kans op een harde Brexit en de aanhoudende lage-renteomgeving. Gegeven deze uitdagende omgeving kijken we tevreden terug op hoe wij in staat zijn geweest wederom voortgang te boeken op onze strategie en missie als coöperatieve bank. Dit is dankzij de inzet en betrokkenheid van onze medewerkers, waarvoor wij ze hartelijk willen bedanken.”
CDD-inspanningen
Draijer gaat ook nog in op de positie van Rabobank als (mede)poortwachter van het financiële systeem. De bank heeft inmiddels een volledig op KYC en CDD gericht zenuwcentrum opgericht in Zeist. “We geven met 1.600 CDD-specialisten wereldwijd onze maatschappelijke rol als poortwachter de hoogste prioriteit. We zien klantintegriteit (customer due diligence – CDD) als basis voor een goede klantbediening en om klant en maatschappij te beschermen tegen risico’s op het gebied van witwassen, fraude en terrorismefinanciering. We investeren in steeds meer geavanceerde technologie en gaan verder samenwerken met sector en overheid om toenemende fraude en financiële misdaad aan te pakken.”