Adyen heeft er in McDonald’s een klant van mondiaal formaat bij. In de loop der komende jaren gaan alle betalingen vanuit de apps van de fastfoodketen verlopen via de Nederlandse onderneming. De samenwerking start begin volgend jaar in het Verenigd Koninkrijk.
Al een aantal jaar heeft Adyen de wind stevig in de rug. De betaaldienstverlener uit Amsterdam wordt geroemd vanwege het gebruiksgemak en de schaalbaarheid. Het heeft ervoor gezorgd dat sommige van ‘s werelds grootste bedrijven inmiddels samenwerken met Adyen. In 2018 haalde het bedrijf online marktplaatsgigant eBay binnen als klant, dit jaar gevolgd door de Chinese betaalreus Alipay. Los daarvan mag Adyen ook namen als Uber, Spotify en Microsoft tot klant rekenen.
Schaalbaar platform
“Met het schaalbare platform van Adyen zijn we bij McDonald’s in staat om klanten een frictieloze betaalervaring te bieden verspreid over een verscheidenheid aan betaalmethoden”, aldus Leandro Balbinot, SVP of Global Technology and Digital at McDonald’s. “We verheugen ons op de uitrol van het platform in verschillende internationale markten, te beginnen met het Verenigd Koninkrijk in 2020.”
Hoewel men zou denken dat McDonald’s al zo ongeveer overal ter wereld vertegenwoordigd is, is één van de genoemde redenen voor de samenwerking dat Adyen het eenvoudiger maakt om nieuwe winkels, markten of regio’s toe te voegen aan het bestaande aanbod. Daarbij is het voor de hamburgerketen van belang dat de betaalervaring in verschillende markten uniform aanvoelt, zodat men geen gedoe ervaart als men in een ander land een milkshake of een hamburger bestelt.
Kamran Zaki is - per 1 januari - de nieuwe operationeel directeur van Adyen en zegt over de samenwerking: “Als het enige echt uniforme en door technologie gedreven betaalplatform zijn we erg verheugd McDonald’s te gaan ondersteunen bij in-app betalingen. Door samen te werken wordt de mobiele betaalervaring voor klanten van McDonald’s weer een stukje eenvoudiger.”