Geld terugvragen via terugbetaalapps is in de afgelopen jaar erg laagdrempelig te worden. Zo laagdrempelig dat er dagelijks vele duizenden betaalverzoeken worden verstuurd waarbij het gaat om luttele bedragen, bedragen van onder de €2. Dat geldt zowel voor algemeen te gebruiken apps als Tikkie of betaalverzoeken vanuit de eigen mobiele bankomgeving. De resultaten komen naar voren in een analyse van de NOS.
Nederlanders blijken weinig scrupules te hebben als het gaat om het terugvragen van kleine bedragen. De NOS – die zich baseert op door banken aangeleverde cijfers – meldt dat dagelijks meer dan tienduizend terugbetaalverzoeken worden uitgestuurd voor bedragen onder de €2. Tot ver onder de €2 zelfs, het kan ook gaan om bedragen tussen de 20 en 50 cent. In het geval van Tikkie gaat het om een percentage van 4,5% van alle bedragen, bij ING om 3,75% en bij Rabobank om 3%.
Wie het exact zijn die zulke verzoeken uitsturen maakt geen van de banken bekend en dat lijkt ze ook niet veel te interesseren. "Wij helpen bij het verrekenen van de kosten. Het is aan mensen onderling om te bepalen hoe je dat doet", aldus Hein ter Braak van Tikkie tegenover de NOS. Wat vermoedelijk meespeelt – en dat is tegelijkertijd ook onderdeel van het succes – is de laagdrempeligheid van geld terugvragen. Een betaalverzoek sturen kan in een mum van tijd, zonder iemand onder op dat moment onder ogen te komen. Er blijft immers een bepaald taboe rusten op het terugvragen van kleine bedragen.
De NOS laat ook nog Niels van de Ven aan het woord, hoofddocent aan de Tilburg Universiteit. Hij gaat wel nader in op deze vraag. “Ik zou het nooit doen, maar ik begrijp het wel. Voor sommige mensen is 2 euro meer waard. Als jij een 15-jarige bent en je past op voor 2,50 euro per uur dan is 2 euro toch wel een bedrag." Een ander voorbeeld dat Van de Ven noemt is het betalen van een rekening voor een groep. Soms zijn de individuele bedragen maar klein, maar vermenigvuldigd met acht, negen of tien kan het voor de degene die betaald heeft toch snel oplopen.