Financieel opleidingsinstituut Hoffelijk hanteert een duidelijke stelregel als het gaat om opleiden: digitaal waar het kan maar klassikaal waar het moet. In tijden van corona voert digitaal met afstand het hoogste woord, maar is dat louter een voorbeeld van innovatie en wendbaarheid? Hoffelijk houdt het op goedbedoeld opportunisme. Met het nieuwe kennisplatform ‘Leren op afstand’ wil Hoffelijk via online kanalen de kwaliteit van klassikaal behouden.
Videocolleges, e-learnings, examenportalen, er zijn voldoende verschijningsvormen te bedenken van leren op afstand. Veel financieel professionals zullen bekend zijn met tenminste één van deze voorbeelden. Maar hoe verhouden ze zich eigenlijk tot klassikaal samenkomen? Dat zal per persoon natuurlijk verschillen, maar volgens Hoffelijk wordt het zelden als een verbetering.
Klassikale gedachte
“Ergens is het mooi dat opleiders in deze periode hun trainingen verplaatsen naar digital classrooms. Je hoort cursisten na afloop alleen nooit zeggen dat het ook echt een verbetering was ten opzichte van klassikaal”, stelt Edwin Deijs, Directeur Relatiebeheer bij het opleidingsinstituut. Volgens Deijs komt dat vanwege het feit dat opleidingen ontworpen zijn vanuit een klassikale gedachte.
In tegenstelling tot digitale omgevingen kan een onderwijzer tijdens klassikaal lesgeven letten op allerlei waardevolle non-verbale signalen, zoals lichaamshouding of oogbewegingen. Deijs: “Een speciaal voor klassikaal onderwijs ontworpen opleiding leent zich er vanaf de oorsprong dus al niet voor om digitaal te geven.”
Om zijn voorbeeld kracht bij te zetten leent Deijs een interessante metafoor uit de fietswereld. “Vergelijk het maar met een stadsfiets. Die is niet ontworpen om mee door het bos te crossen. Het kan wel, maar al snel zul je merken dat hij daar niet voor bedoeld is. Dan kun je je stadsfiets wel aanpassen met nieuwe banden en een ander zadel, maar in de basis blijft het een stadsfiets en zal het nooit een mountainbike worden. Zo is het met een klassikale training ook. Die verander je niet in een digital classroom, je verkleedt hem alleen zo.”
FOTO
Maar wat stelt Hoffelijk dan voor? In de eerste plaats is het nuttig om te bepalen of het in het belang van de cursist is dat die de opleiding op korte termijn volgt. “Soms is dat zo, maar veel opleidingen kunnen prima uitgesteld worden. We zien bijvoorbeeld vaardigheidstrainingen die in het kader van de PE SEH in heel 2020 kunnen worden gevolgd. Die kunnen ook prima na de zomer worden gegeven. Bovendien zijn vaardigheidstrainingen nu echt trainingen waar klassikaal onderwijs vaak juist wél een meerwaarde is.”
“Uitstellen tot na de zomer geeft je als opleider de kans om óf de ontwikkelingen rondom corona in de gaten te houden en je opleiding volgens de richtlijnen van het RIVM bewust weer klassikaal te gaan geven, óf om de komende periode te gebruiken om echt terug te gaan naar de tekentafel en van scratch af aan een online opleiding te ontwikkelen“, aldus Deijs.
Kennis en expertise delen
Hoffelijk wil de stap naar digitaal mogelijk maken, maar dan mét behoud van de kwaliteit waar klassikaal lesgeven om bekend staat. De expertise die Hoffelijk hiermee heeft opgebouwd wil men via het kennisplatform 'Leren op afstand' delen met andere opleiders.
“Wij hebben de afgelopen jaren al veel geleerd en willen andere opleiders die nu pas starten met online onderwijs behoeden voor het maken van bepaalde denkfouten. Leren op afstand staat boordevol tips en is voor iedereen toegankelijk. Maar vooral voor vaardigheidstrainingen blijft klassikaal soms de beste keuze”, besluit Deijs.