Vanwege de coronacrisis start opleider en detacheerder Welten met een nieuw opleidingstraject voor Bijzonder Beheer. Het is de verwachting – en hier en daar al realiteit – dat banken in de komende maanden en jaren een forse stijging zullen zien binnen hun afdelingen Bijzonder Beheer. Door de coronacrisis staat veel bedrijven het water namelijk tot de lippen.
De gezondheidscrisis lijkt voorzichtig over het hoogtepunt heen, maar de financiële crisis als gevolg van de corona-pandemie is voor veel bedrijven acuut. Het leidt ertoe dat velen zich melden bij hun bank voor extra krediet of voor uitstel van betaling. De vraag die een bank zichzelf maar ook de ondernemer moet stellen is wat het toekomstperspectief is van een ondernemer. En hoeveel middelen moet je daarvoor beschikbaar stellen of is het beter om een afscheidstraject te starten?
Krappe markt, toenemende vraag
Binnen banken komen dat soort vragen terecht op het bordje van Bijzonder Beheer, veelal bevolkt door zakelijke kredietspecialisten. Het kan overigens per bank verschillen hoe zij de afdeling exact noemen. Sommige houden het op Bijzonder Beheer of Intensief Beheer, andere bedenken een hippe Engelse naam. Hoe dan ook, deze afdelingen zullen de komende jaren gaan omkomen in het werk. En dat wordt geen sinecure, want er is in deze tak van sport al geen overschot aan gekwalificeerd personeel. De vraag zal bovendien alleen maar toenemen. Opleider en detacheerder Welten speelt hier actief op in en start daarom het opleidingstraject Bijzonder Beheer.
“Om financiële gevolgen voortijdig te signaleren en daardoor zo goed als mogelijk te beperken, is er behoefte aan financieel professionals die hiervoor zijn opgeleid”, stelt Welten. “Deze professionals sporen signalen op en gaan hierover in gesprek met ondernemers en particulieren. Welten voorziet banken als eerste in de markt in de behoefte aan opgeleide professionals op het gebied van bijzonder beheer. Als detacheerder van financieel professionals weet zij door jarenlange kennis en ervaring precies wat er in de markt speelt.”
Het voordeel dat Welten heeft, is dat de organisatie actief is als detacheerder, maar ook als opleider. Welten sloot in 2014 een nauw samenwerkingsverband met opleidingsinstituut Dukers & Baelemans. Voor de buitenwacht leken dit twee ondernemingen, maar aan de achterkant betreft het sindsdien één gemeenschappelijke onderneming, met verschillende labels. Die samenhang komt nu goed van pas, want Welten kan op deze manier snel schakelen, iets wat het eerder al liet zien bij de opzet van een opleidingstraject gericht op CDD.
Integratie in traineeship
“Dukers & Baelemans ontwikkelde razendsnel een opleiding speciaal gericht op vaardigheden en competenties op het gebied van bijzonder beheer. Deze opleiding integreren we in het nieuwe Traineeship Bijzonder Beheer, dat wij als eerste opleider als apart opleidingstraject in de markt zetten”, aldus Chris Baelemans, sinds 2016 CEO van Welten.
“We verwachten de komende tijd het aantal opgeleide professionals hierin te vergroten. Daarmee spelen we verder in op de toegenomen vraag bij banken naar financieel professionals bijzonder beheer”, aldus directeur Chris Baelemans. “Dit sluit aan bij de maatschappelijke betrokkenheid van ons bedrijf, waardoor we graag ons steentje bijdragen aan het verbeteren van de financiële sector en de samenleving in zijn geheel.”