Het is geen nieuws dat criminelen via slinkse emails en sms’jes proberen achter de inloggegevens van consumenten te komen. Wel nieuw is dat het tegenwoordig ook via de aloude papieren brief gebeurt. Met enveloppen en schrijfpapier van de bank vragen zij consumenten hun oude pinpas plus code op te sturen naar een bepaald adres, zodat de pas vernietigd kan worden. Tv-programma Opgelicht?! brengt deze nieuwe – en toch ook oude – vorm van criminaliteit onder de aandacht.
Door allerlei bewustwordingscampagnes zijn veel Nederlanders inmiddels aardig in staat om echte berichten van malafide berichten te onderscheiden. Allereerst vanwege de boodschap. Een bank zal bijvoorbeeld nooit vragen om inloggegevens. Wanneer daar in een bericht om gevraagd wordt, moeten de eerste alarmbellen al af gaan. Ook taalfouten zijn vaak een indicatie van kwaadaardige motieven, al is het lang niet elke Nederlander gegeven om die te ontdekken.
De vele phishing-pogingen hebben één ding gemeen en dat is dat ze eigenlijk altijd digitaal zijn. Email, sms en WhatsApp zijn het meest gebruikelijk. Dat is voor criminelen handig, omdat ze met hyperlinks kunnen werken en consumenten naar digitale omgevingen kunnen lokken. Maar de aloude papieren brief is bezig aan een remonte, zo meldt tv-programma Opgelicht?!.
Wat is nu exact het onderwerp van de brief in kwestie? De geadresseerde wordt gevraagd om de pinpas op te sturen, omdat deze bijna verloopt. Dat is overigens eenvoudig te controleren, maar het kan toeval zijn dat het inderdaad zo uitkomt bij een consument. Vervolgens vraagt men echter ook nog de kaart op te sturen naar ‘Plastic Recycling Company’, inclusief inloggegevens voor internetbankieren én de pincode.
Nieuwe ontwikkeling
Men vindt een waarschuwing op zijn plaats, omdat het afwijkt van wat sinds een aantal jaren gebruikelijk is. Een consument ontving de brief in een envelop die verdacht veel op eentje van ING lijkt. Ook het briefpapier zelf lijkt als twee druppels water op dat van de oranje bank, met logo en al.
Een creatieve crimineel heeft hier overduidelijk zijn of haar best op gedaan. Toch zijn er ook indicaties dat het foute boel is. Er zitten namelijk toch nog enkele taal- en stijlfouten in de brief. Zo staat ergens ‘de’ bijgevoegde formulier, terwijl dat natuurlijk ‘het’ moet zijn. Ook in de afsluitende naam is een fout geslopen. Men misbruikt de naam van Annet Van der Hoek, die in het dagelijks leven inderdaad Directeur Klantenservice is bij ING. Maar de Nederlandse taalregels stellen dat tussenvoegsels als ‘van’ of ‘van der’ altijd met een kleine letter worden geschreven, mits de voornaam ervoor staat. Het is dus Annet van der Hoek of mevrouw Van der Hoek. De kans is echter groot dat veel Nederlanders dat niet weten.
Opgelicht?! benadrukt nog maar eens dat geen bank ter wereld iemand zal vragen zijn of haar inloggegevens of pincode naar hen op te sturen.