Kwart van Nederlanders weet niet wat banken hen nooit zou vragen
Veel Nederlanders zijn onvoldoende geïnformeerd over welke verzoeken hun bank wel en niet zou doen. 12% denkt zelfs dat een bank zou kunnen vragen om de betaalpas op te sturen. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO.
Bankfraude waarbij de crimineel zich voordoet als bankmedewerker komt helaas nog veel voor. Bij deze vorm van criminaliteit wordt de klant van de bank gevraagd om gevoelige gegevens of de betaalkaart op te sturen, waarna deze worden gebruikt om grote sommen geld te stelen. ABN AMRO maakte zich zorgen over het bewustzijn onder Nederlandse consumenten rond verzoeken van banken, en deed onderzoek.
“In de praktijk zien wij dat mensen steeds vaker gevraagd worden betaalpassen te versturen en dat is alarmerend”, vertelt Kathelijne Swaak (Expert Lead Fraud Chain bij ABN AMRO). “De betaalpas kan namelijk niet alleen misbruikt worden om betalingen te doen, maar is voor fraudeurs ook vaak de laatste stap om toegang te krijgen tot de online bankomgeving.”
Onwetendheid is volgens de bank de belangrijkste factor waar fraudeurs op inspelen. Er zijn een aantal zaken waar een bank uit veiligheidsoverwegingen simpelweg nooit om vraagt, zoals dus het opsturen van een pinpas. Een bank heeft immers de gegevens al en kan deze toch op afstand blokkeren. Het opsturen ervan brengt alleen maar risico op verlies of diefstal met zich mee.
Toch is dit niet voor iedereen vanzelfsprekend. Meer dan een kwart (27%) van de Nederlanders is echter niet goed op de hoogte van de zaken die banken een klant nooit zouden vragen.
“Het is daarom belangrijk dat financiële instellingen ook communiceren over de zaken die ze hun klanten nooit vragen, en uitleggen waarom ze dat niet doen”, zegt Swaak. “Door het bewustzijn hierover te vergroten, kan veel leed worden voorkomen.”
Jongeren risicogroep
Veel Nederlanders zullen bij ‘slachtoffers van bankfraude’ snel aan ouderen denken. Toch blijkt, zowel uit onderzoek van de Universiteit Twente als uit het onderzoek van Ipsos I&O, dat juist jongeren (18-34 jaar) het meest vatbaar zijn voor trucs van bankfraudeurs. De leeftijdsgroep 50+ weet juist het beste welke zaken een bank wel en niet aan een klant zou vragen.
Informeren en voorlichten is het devies, zegt ook de wetenschap. “Er is veel verwarring over wat banken mogelijk van hun klanten kunnen vragen”, stelt Rolf Wegberg (criminoloog en cybercrime expert aan de TU Delft). “Oplichters maken hier dankbaar misbruik van en gaan daarin zeer geraffineerd te werk. Hoe duidelijker het voor mensen is wat banken niet vragen van hun klanten, hoe minder kans fraudeurs maken.”