Hypotheekadviesketen Viisi wil zijn organisatie verder laten groeien via een opvallende manier, namelijk via crowdfunding. Viisi geeft aan te mikken op minimaal een half miljoen euro, met het dubbele als ultieme doel. Met dat bedrag wil de organisatie volgend jaar 25 nieuwe medewerkers aannemen én opleiden.
Viisi is één van de grotere onafhankelijke hypotheekadviesketens in Nederland. Over de afgelopen tien jaar is de omzet in een gestage lijn omhoog gegaan en inmiddels heeft Viisi voor zo’n €3 miljard aan hypotheken begeleid. Viisi is op zoek naar nieuw groeikapitaal en is daarbij uitgekomen bij een voor de sector tamelijk unieke bron, namelijk crowdfunding.
Naast crowdfunding voor liefdadigheidsdoeleinden is crowdfunding ook een vorm van investeren die in opkomst is, zeker nu sparen niet rendeert. Meerdere – soms zelfs duizenden – particulieren leggen geld bij elkaar om de dromen van bedrijven te verwezenlijken. En als het goed gaat houden de investeerders daar zelf weer wat aan over.
Logische stap volgens Viisi
Hoewel nieuw voor de branche ziet Viisi financiering via crowdfunding als een logische stap, die goed bij het karakter van de onderneming past, volgens mede-oprichter Hergen Dutrieux vooral vanwege de transparante werkwijze. Viisi wil tenminste een half miljoen euro ophalen en liefst een miljoen euro. Met dat geld wil de onderneming volgend jaar 25 nieuwe medewerkers aantrekken én ze naar vast gebruik intern opleiden tot echte ‘Viisionairs’.
Voordat de inschrijving formeel opende was er al ruim twee ton opgehaald, bij eigen medewerkers en hun vrienden, familie en kennissen. Viisi wil zich de komende tijd echter gaan richten op klanten die men in het verleden begeleid heeft bij de aanvraag van een hypotheek. Dat zijn er inmiddels ruim tienduizend. Dutrieux lijkt het ‘wel zo sympathiek’ om hen in een vroeg stadium de kans te geven zich in te schrijven voor de crowdfunding.
Transparantie voorop
Financiering via crowdfunding is volgens Dutrieux ook een middel om de financiële sector en de geldstromen daarbinnen transparanter te maken. “Het is toch vreemd dat je van zoveel producten de herkomst precies kunt achterhalen, maar dat niemand zich afvraagt waar de oorsprong van hun hypotheek ligt?”
De crowdfunding-campagne is een proces waarbij Viisi ook denkt zichzelf weer een stukje beter te leren kennen. “Je moet bij jezelf te rade gaan wat jij te bieden hebt als organisatie en waarom mensen je zouden moeten steunen. Vervolgens moet je dit verhaal ook nog over kunnen brengen. Dat is een stuk persoonlijker en zo weten wij straks precies waar elke euro van ons groeikapitaal vandaan komt”, aldus Dutrieux.