Hoewel menig millennial warme herinneringen koestert aan zijn of haar Postbank Pennie Rekening Spaarpot, blijkt dat bijna driekwart van de leeftijdsgroep tegenwoordig geen toegevoegde waarde meer ziet in het hebben van een spaarrekening.
Dat blijkt uit onderzoek van BUX onder 1.013 Nederlandse beleggers. De mobiele broker concludeert dat 80% van de jongeren onder de 25 jaar (generatie Z) en 70% van de millennials (geboren tussen 1980 en 1995) denkt dat beleggen de nieuwe manier is om een financiële toekomst op te bouwen. Oudere generaties zijn minder overtuigd: ruim 37% van de ondervraagden geeft aan nog wel het nut van een spaarrekening in te zien.
Tevens blijkt uit het onderzoek van BUX dat 38% van de jongeren een beleggingshorizon van 20 tot 30 jaar hanteert, terwijl oudere beleggers overwegend voor een termijn van 0 tot 5 jaar kiezen. Het spreiden van beleggingen voor een focus op de lange termijn is volgens de onderzoekers een recente verandering in de beleggingsaanpak van de nieuwe generatie beleggers. 69% van generatie Z en 64% van de millennials gaf aan recentelijk te zijn veranderd naar een gespreide beleggingsstrategie, mede vanwege de coronacrisis.
Zo geeft bijna de helft (42%) van generatie Z aan dat men door de pandemie is gaan beseffen dat het tijd werd om aan een financiële toekomst te bouwen. Voor andere generaties ligt dit percentage lager. 28% van de millennials, 22% van generatie X (geboren tussen 1960 en 1980) en slechts 11% van de babyboomers is van beleggingsstrategie veranderd door de gevolgen van de crisis.
Beleggen is een noodzaak
Volgens Nick Bortot, oprichter en CEO van BUX, is het belangrijk om te beseffen dat beleggen voor jongeren niet zomaar een nice-to-have is, maar een absolute noodzaak. “Beleggen is een van de weinige opties voor nieuwe generaties om een betere financiële toekomst op te bouwen. De pandemie is niet de oorzaak, maar heeft de onderliggende behoefte wel duidelijker blootgelegd”, stelt Bortot.