De Volksbank (SNS, ASN Bank en RegioBank) gaat zijn particuliere klanten trainen om online oplichters beter te herkennen en daarmee hun cyberweerbaarheid te vergroten. De online training ‘Veilig Bankieren – Herken jij de Oplichter?’ heeft onder andere een filmische training waarin klanten ervaren hoe zij benaderd kunnen worden door oplichters.
In de training volg je als deelnemer het perspectief van verschillende personages. De interactieve keuzes in elke scenario bepalen of het personage de cybercrimineel weet af te weren. Volgens de Volksbank maakt de trainingsopzet de klantervaring persoonlijk en brengt het de werkelijkheid dichtbij door de zelfgemaakte keuzes. Onlangs hadden de klanten van SNS de primeur; de training is voor deze groep terug vinden achter de login van de Mijn-omgeving van SNS klanten. Binnenkort komt de cursus ook beschikbaar voor klanten van ASN Bank en RegioBank.
De belangrijkste verdedigingslinie
De Volksbank stelt zijn klanten te zien als de belangrijkste schakel binnen de veiligheidsketen. “Omdat cybercriminelen zich vaak rechtstreeks tot de klant richten, is de klant de eerste verdedigingslinie. En met een beetje hulp is die linie ontzettend sterk. Daar draagt de training ‘Veilig Bankieren’ zeker aan bij. Zo helpen we de klant om cybercriminelen zowel zakelijk als privé buiten de deur te houden en activeren we een cyberveilige basishouding die bijdraagt aan de financiële weerbaarheid. Ook dit is bankieren met de menselijke maat.”
Volgens Sanne van Denderen, manager Veilig Bankieren van de Volksbank, is cybercriminaliteit dagelijkse praktijk geworden. “Je struikelt ondertussen over nep sms’jes en nepmailtjes en het is steeds lastiger om écht van nep te onderscheiden. Maar criminelen gebruiken vaak dezelfde trucjes om mensen te misleiden.”
“In deze interactieve realistische training kunnen klanten persoonlijk in een veilige omgeving ervaren hoe de criminelen te werk gaan en oefenen met manieren waarop je dan kunt reageren. We hopen dat klanten dat net zo gaaf vinden als wij zelf. Met deze training verhogen we de weerbaarheid én versterken we de rol van onze klant als sterke schakel bij de bestrijding van cybercriminaliteit.”
‘Veilig Bankieren’
De online training is ontwikkeld in samenwerking met leverancier Awareways. De Volksbank stelt dat dankzij de gamification van Awareways de training levensecht voelt en klanten – omdat ze direct terugkoppeling krijgen op de door hen gekozen acties – spelenderwijs fraude en oplichting herkennen.
Een training duurt twintig minuten waarin klanten moeten voorkomen dat een cybercrimineel mensen geld afhandig maakt door Hulpvraagoplichting via Whatsapp, internetoplichting via verkoopplatforms, phishing en telefonische oplichting (spoofing). Tevens leren klanten hoe cybercriminelen geldezels (iemand die zijn bankrekening laat misbruiken door een crimineel) ronselen en welke gevolgen dat heeft.
Overigens werkt de Volksbank – in het kader van de interne security awareness training van het eigen personeel – al langere tijd samen met het bedrijf. Volgens Awareways-directeur Geertje Veenbergen is het een positieve ontwikkeling dat de Volksbank deze maatschappelijke verantwoordelijkheid écht op zich neemt. “De bankt neemt het voortouw om ook haar klanten bewust van de kwetsbaarheid en waarde van informatie. We zijn trots dat we daaraan mogen bijdragen.”
Lees ook: Het is een booming business voor online oplichters