Maurice Pordon en Pieter Runhaar: “Evi van Lanschot zoekt aansluiting bij de nieuwe belegger”

16 juni 2021 Banken.nl 4 min. leestijd

“Toen Evi in de markt is gezet in 2013 had Van Lanschot meerdere doelen”, vertelt Maurice Pordon, Executive Director Marketing bij Evi. “Het hoofddoel was wel om aansluiting te vinden bij een klasse nieuwe beleggers, zeg maar het middensegment van de markt. Mensen die niet allemaal €500.000 vrij vermogen op de bank hebben staan, maar die wel vergaande interesse hebben om financieel verder te kijken dan hun neus lang is.”

Het zijn de dertigers en jonge veertigers die bezig zijn een carrière op te bouwen als professional of als ondernemer. “Maar het kunnen ook goed de kinderen zijn van ouders die al bij Van Lanschot bankieren”, aldus Pordon.

De typische Evi-client is jonger dan de klassieke vermogensbeheerklant, maar past qua mentaliteit wel bij de client van de moederbank, vult Pieter Runhaar, Executive Director Private Banking, aan. “Ze hebben hun blik op de toekomst. Waar wil ik mijn spaargeld voor gebruiken? Is dat om straks van een beter pensioen te kunnen genieten of, bijvoorbeeld, om mijn kinderen te kunnen laten studeren?”

Instapniveau

Het was in de begintijd nog wel even zoeken naar het juiste instapniveau. Oorspronkelijk was de instaphoogte €25.000, waarna de grens langzaam daalde naar €1.000. “Uiteindelijk leerde de ervaring dat €10.000 het juiste niveau was”, vertelt Runhaar. “Op dat niveau trok Evi de juiste mensen over de streep, maar was het ook mogelijk om de nieuwe klant, de jongere generatie, de juiste persoonlijke aandacht te geven.”

De financiële wereld is sinds jaar en dag een wereld gedomineerd door mannen in pakken. Alleen al het gegeven dat Evi een vrouwenfiguur is, zorgde bij de introductie voor de nodige extra aandacht en het bezorgde Evi van meet af aan een sympathiek imago, merkt Pordon. “Dat kun je goed gebruiken in de strijd om de gunst van de klant.”

Het gemak van online

Runhaar en Pordon vinden dat de dienstverlening van Evi na zeven jaar de gewenste vorm heeft gekregen: de combinatie van online gemak en persoonlijke aandacht.

Als de client het niveau van €100.000 eigen vermogen heeft bereikt krijg hij of zij een eigen aanspreekpunt om zijn zorgen en wensen mee door te spreken. “Maar dat wil niet zeggen dat de client met €10.000 aan zijn lot wordt overgelaten”, zegt Runhaar. “Als nieuwkomer kan hij of zij een beroep doen op een beleggingscoach die hem bijpraat over de fijnere kneepjes van het beleggingsvak.”

Het is volgens de twee bankiers een hele reis geweest om deze formule te ontwikkelen en goed in de markt te zetten. Je kunt je daarbij weinig missers veroorloven.

Het is niet alleen het persoonlijke contact wat onderscheidend is bij Evi, maar zeker ook het beleggingsbeleid, vinden de heren. De online vermogensbeheerder is volgens hen niet op zoek naar de mooiste bloempjes langs de rand van de afgrond. “Bij Evi is rendement belangrijk, maar daarbij wordt wel gekeken naar de doelstelling voor de lange termijn.”

De stap naar duurzaamheid

Kernbegrippen zijn daarom een verantwoorde spreiding binnen de portefeuille, maar zeer zeker ook de verduurzaming van de portefeuille. “En dat heeft zich bewezen”, zegt Runhaar.

Voor Evi is duurzaam beleggen sinds 2018 een belangrijk thema. Maar duurzaamheid is niet een eenmalig proces, benadrukt Pordon. “Het is steeds weer keuzes maken op basis van een ‘best-in-class-benadering’ en overwegen wat je wel of niet uitsluit in de portefeuille. Het kan immers altijd beter.”

Hij merkt dat deze benadering in de loop van de tijd is veranderd. “In het verleden ging het erom om de wereld om je heen geen schade te berokkenen door je beleggingskeuzes. Vandaag de dag is het uitgangspunt om de wereld een stapje vooruit te helpen met je beleggingskeuzes.”

Nieuw normaal

Daarmee is duurzaam beleggen volgens hem het nieuwe normaal geworden. Bij heel Van Lanschot, maar in het bijzonder bij Evi, dat een jongere generatie bedient, bij wie de duurzaamheid van de portefeuille nog meer dan bij andere beleggers voorop staat.