‘Hoe gaat het?’ blijkt één van de meest gestelde vragen op de werkvloer: maar liefst 95% van de managers geeft aan de vraag te stellen. Desondanks ziet ruim 56% van de werknemers de opmerking als een beleefdheidsvraag, niet als een oprechte vraag naar hoe iemand zich daadwerkelijk voelt. Dat blijkt uit onderzoek van Nationale-Nederlanden. Vanuit de gedachte ‘voorkomen is beter dan genezen’ wil de financieel dienstverlener het bewustzijn rondom ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid verhogen door de vraag nieuw leven in te blazen.
Het onderzoek van Nationale-Nederlanden is uitgevoerd door onderzoeksbureau Kantar en bestaat uit twee aparte delen. Het eerste onderzoek naar verzuim en vitaliteit bij werknemers in loondienst, heeft plaatsgevonden onder 351 respondenten in januari 2021. Het tweede (kwantitatieve) onderzoek heeft plaatsgevonden onder 1.004 Nederlanders van 18 jaar en ouder in de periode van 27 mei tot en met 2 juni 2001, waarbij gebruik is gemaakt van Kantar’s onderzoekspanel NIPO Base.
Maurice Koopman, CEO Nationale-Nederlanden Schade & Inkomen, stelt dat een goed gesprek over hoe het gaat, de sleutel is tot een vitaler en veerkrachtiger Nederland. “Nationale-Nederlanden lanceert daarom het “hoe gaat het?” platform, dat werkgevers en werknemers activeert en faciliteert in het voeren van (meer) goede gesprekken.”
Mentale gezondheid onderbelicht
Volgens Nationale-Nederlanden was het ziekteverzuim het afgelopen jaar met 4,9% het hoogste in achttien jaar. “Ondanks dat bij veel bedrijven de vitaliteit van medewerkers hoog op de agenda staat, ligt de nadruk vaak op het faciliteren van thuiswerken en het stimuleren van wandelen, gezond eten of sporten. Daar kunnen – en moeten – de nodige stappen nog worden gezet richting aandacht voor mentale vitaliteit. In ongeveer de helft van het langdurige ziekteverzuim speelt een mentale oorzaak mee.”
Oprecht vragen hoe het met iemand gaat is een goede stap voor een werkgever. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat mensen hun manager in de top drie zetten als het gaat om de personen die als eerste geraadpleegd worden als minder goed gaat. Het is daarbij opvallend dat één op de tien Nederlanders (11%) aangeeft wel met anderen te willen praten over hoe het met ze gaat, maar dat niet durft.
“We zien dat er veel behoefte is aan échte aandacht vanuit de werkgever, maar men weet vaak niet waar te beginnen. Nationale-Nederlanden wil daarom oplossingen bieden die passen bij de huidige werkcultuur”, legt Koopman uit.
Een vraag met potentie
Op het ‘hoe gaat het’? platform biedt Nationale-Nederlanden managers en werknemers handvatten om het gesprek over (mentale) gezondheid aan te gaan met video’s, artikelen en een podcast. Tevens deelt praktisch filosoof en schrijver Elke Wiss concrete tips (stiltes laten vallen, uitnodigen om meer te vertellen, bescheiden opstellen en samenvatten) voor het voeren van een goed gesprek.
Nationale-Nederlanden hoopt met het platform zichtbaar te maken dat ‘hoe gaat het?’ geen holle begroeting hoeft te zijn, maar een vraag die tijd verdient en oprecht gesteld kan worden. “Een vraag met veel potentie.”