Het Stedelijk Museum, Kunsthal Rotterdam, het Rembrandthuis en het Kröller-Müller Museum worden de aankomende jaren gesponsord door Mastercard. Door het organiseren van fysieke en digitale ‘Priceless Experiences’ voor kaarthouders zet het betaaltechnologiebedrijf zich als partner van de kunst- en cultuursector in om kunst breed toegankelijk te maken.
Zo is Mastercard naamgevend partner van ‘Meet the Masters’ in het Stedelijk Museum; een nieuwe tentoonstelling waarbij het bredere publiek kennismaakt met het werk en het leven van invloedrijke kunstenaars als Bruce Nauman, El Anatsui en Remy Jungerman. De andere ‘Priceless Experiences’ die ondersteund worden door Mastercard zijn een “spectaculaire tentoonstelling met special tours” in Kunsthal Rotterdam, een exclusief en eenmalig ontbijt in Rembrandts keuken in het Rembrandthuis en een kijkje in het restauratieatelier bij de restauratie van het Zelfportret van Van Gogh in het Kröller-Müller Museum.
Het is daarbij de bedoeling dat Mastercard – naast de organisatie van de lokale activiteiten – de kunst- en cultuursector stimuleert om een uitgebreider digitaal aanbod te ontwikkelen. Volgens het betaaltechnologiebedrijf gebruikt het Kröller-Müller Museum de sponsorbijdrage bijvoorbeeld om onder andere digitale content zoals online rondleidingen en lezingen te ontwikkelen, waardoor mensen in binnen- en buitenland vanuit huis van kunst kunnen genieten.
Geen betere partner
Volgens Jan-Willem van der Schoot, Country Manager Mastercard Nederland, biedt kunst mensen inspiratie, troost en reflectie. “Wij delen de passie voor kunst en cultuur en zijn verheugd om vier iconen in de Nederlandse museumwereld, die onlangs heropend zijn, te ondersteunen. Met unieke fysieke en digitale ervaringen willen we kunst voor een nog breder publiek beschikbaar maken.”
Stedelijk Museum-directeur Rein Wolfs is verheugd met het partnerschap. “Het Stedelijk staat niet alleen voor eigenzinnigheid, maar ook voor betrokkenheid en toegankelijkheid, en wij zijn er altijd op uit onze bezoekers een onbetaalbare ervaring te geven. Met Mastercard delen we de ambitie om kunst te introduceren bij een breed publiek. Voor de Meet the Masters-serie die we in het najaar lanceren zouden we ons dan ook geen betere partner kunnen wensen.”
Lies Boelrijk, Hoofd Marketing & Business Development bij het Kröller-Müller Museum, vult haar collega aan. “We zien er naar uit om de komende drie jaar samen te werken met Mastercard en de andere drie musea aan mooie, onvergetelijke nieuwe ervaringen voor een breed publiek. Wij vinden elkaar in de gezamenlijke missie om nationaal betrokkenheid te bevorderen en mensen wereldwijd te inspireren en te laten genieten van kunst en cultuur.”
Lees ook: Overleven in de cultuursector tijdens de coronapandemie