We zijn eraan gewend geraakt om altijd en overal alles binnen handbereik te hebben. Dit geldt ook voor onze persoonlijke financiën, zo kunnen we binnen enkele seconden niet alleen geld naar onszelf overmaken maar ook naar anderen. Voor bedrijven gaat dit echter nog niet zo snel: zakelijke betalingen verlopen traag en zijn ook nog eens duur. Een probleem dat ervoor zorgt dat grote bedrijven niet goed kunnen concurreren en/of marge verliezen.
Van bedrijven wordt verwacht dat zij de mogelijkheid hebben om wereldwijde betalingen 24/7 te kunnen uitvoeren en ontvangen. Die verwachting wordt enkel waargemaakt wanneer banken en betaalinstellingen een naadloze klantervaring kunnen bieden. Het digitale gemak van vandaag de dag in zowel ons persoonlijke als professionele leven, maakt de verwachting van een soepele afhandeling bij klanten des te groter.
Verouderde technologieën
Opvallen in de betalingssector is enkel weggelegd voor instellingen die snel en gemakkelijk grensoverschrijdende betalingen kunnen voldoen. Het gebruik van verouderde technologieën beperken het vermogen om deze betalingen te voldoen, hierdoor hebben meerdere financiële instellingen moeite met het leveren van een dergelijke dienst.
Het onderhoud van verouderde systemen is een constante uitdaging voor banken: 42% van de driehonderd senior beslissers bij banken door heel Europa liet weten dat het tot één van hun drie grootste interne uitdagingen behoort.
Werken in de cloud
Het gebruik van een cloud-infrastructuur biedt de oplossing voor verouderde technologieën met aanzienlijke flexibiliteit en schaalbaarheid. Dat stelt financiële instellingen in staat om flexibel in te spelen op steeds veranderende eisen. Dat eisen steeds veranderen is niet nieuw, maar enkel organisaties die beschikken over de middelen om zich snel aan te passen zijn vandaag de dag klaar voor de toekomst.
Om bovenstaande mogelijk te maken voeren aanbieders van cloud-infrastructuren regelmatig updates uit met minimale impact op de werklast van hun klanten. Dit stelt hen in staat om nieuwe functies toe te voegen terwijl de verwachte service en kwaliteit wordt geleverd. De samenwerking met banken en betaalinstellingen die al bekend zijn met cloud-infrastructuren zorgt ervoor dat financiële instellingen kunnen besparen op zowel kosten als tijd terwijl zij de gewenste service blijven leveren.
Samenwerken
Nu het einde van de pandemie in zicht komt, is de rol van banken en betaalinstellingen om bedrijven te ondersteunen des te groter. Belangrijk hierbij is een gemakkelijke, toegankelijke en waardevolle samenwerking waar rekening wordt gehouden met de beschikbare middelen van de klant.
Oplossingen moeten een niet te hoge investering vergen, maar tegelijkertijd wel in staat zijn om innovatie te bieden die flexibel genoeg is om te kunnen blijven voldoen aan snel veranderende verwachtingen en behoeften.
Volgens Banking Circle biedt een samenwerking met cloudgebaseerde, gespecialiseerde banken, zowel banken als bedrijven met wie zij samenwerken een belangrijk en aanzienlijk voordeel. Terwijl er wordt bespaard op kosten en tijd, blijft de service van deze bedrijven onaangetast.