Traditionele banken liepen in het verleden (en deels nog steeds) achter op het gebied van open banking en nu dreigt hetzelfde patroon zich te herhalen in het verzekeraarslandschap. Ook grote verzekeraars zijn traag als het gaat om het omarmen van ‘open insurance’. Dat blijkt uit de tweede editie van Innopay’s ‘Open Insurance Monitor’.
In het onderzoek houdt management consultancybureau Innopay bij hoe het wereldwijde 'open insurance'-landschap zich ontwikkelt. Open insurance (en banking) draait om het – mits de klant daarvoor toestemming geeft – delen van klantgegevens met derde partijen. Dit gebeurt meestal met behulp van zogenoemde API’s (application programming interfaces).
Net als in de bankensector komt het delen van data deels voort uit de geldende regelgeving, die voorschrijft dat consumenten nadrukkelijk toestemming voor het delen van hun data dienen te geven (vergelijkbaar met de aanpak van PSD2). Maar er zijn ook verschillende initiatieven voor het delen van informatie tussen de verschillende spelers op de verzekeringsmarkt mogelijk, die zonder een dergelijke nadrukkelijke toestemming tot stand kunnen komen.
Insurtechs in opkomst
Volgens Innopay-partner Maarten Bakker zijn de voordelen van open insurance talrijk. “Open insurance wint snel terrein en vormt de sleutel voor verzekeraars tot waarborging van hun bedrijfscontinuïteit en versterking van hun toekomstige relevantie.” Het onderzoek laat zien dat het vooral de jonge, digitaal ingestelde spelers (zogenoemde ‘insurtechs’) in de verzekeringsbranche zijn, die de kansen aangrijpen.
Waar het aantal insurtechs snel toeneemt, blijven de traditionele partijen achter. “Zij lijken weinig haast te hebben om hun huidige zwakkere positie te versterken en de vruchten te plukken van de waarde die open insurance biedt.” De onderzoekers van Innopay adviseren de gevestigde verzekeraars dan ook om een inhaalslag te maken.
Open toekomst
Het proces van open insurance toont daarmee veel vergelijkingen met het proces van open banking. Volgens Nicolas Darlavoix, Digital- en Open Banking expert bij Sopra Banking, waren banken van oudsher gewend om de (informatie)kluizen dicht te houden en is men niet gewend om samen te werken met andere partijen. “Als je decennialang als gesloten organisatie hebt gewerkt krijg je dat er niet zomaar uit. Dat kost tijd en moeite. Er moet draagvlak worden gebouwd door de hele organisatie – van de bestuurskamer tot de werkvloer.”
Darlavoix benadrukt echter dat er een nieuwe wereld opengaat voor wie die gesloten cultuur weet te doorbreken. “De ontwikkelingen gaan snel en de kansen zijn talrijk. Niet alleen voor banken, maar voor allerlei dienstverleners – van verzekeringsmaatschappijen tot energieleveranciers. We staan pas aan het begin van het open banking-tijdperk. Dit is hét moment om in te stappen, de toekomst is open.”