DeGiro heeft zijn zakelijke klanten laten weten dat zij voor 1 december hun beleggingsportefeuille overgeboekt moeten hebben naar een andere broker of bank. De broker voelt zich tot deze actie genoodzaakt vanwege de stijgende reguleringskosten. Zakelijke klanten zoals bedrijven, verenigingen en pensioen-bv’s hebben dus twee maanden de tijd gekregen om hun beleggersrekening te beëindigen.
Dat blijkt uit een email die is ingezien door Het Financieele Dagblad. Een woordvoerder bevestigt tegenover de krant dat het bedrijf zich wil concentreren op zijn particuliere klanten. “Daar zijn onze systemen op toegespitst, niet op het bedienen van bedrijven, die vaak toch complexere dienstverlening nodig hebben.”
Als de zakelijke klanten de sluitingsdeadline niet halen, dan sluit DeGiro de rekening zelf. De broker stelt dat klanten hiervoor geen transactiekosten hoeven te betalen, al zijn de eventuele kosten bij een nieuwe broker of bank wel voor eigen rekening. Overigens was het sinds 2018 niet meer mogelijk om bij DeGiro een zakelijke rekening te openen.
Duits toezicht
In het najaar van 2019 nam de Duitse onlinebroker Flatex voor €250 miljoen DeGiro over en sindsdien is het niet altijd even rustig geweest. Uit onderzoek van FD bleek vorig jaar dat DeGiro meerdere discussies voerde met toezichthouder AFM, wat leidde tot juridische procedures, die de broker verloor. De beursbroker ontving een boete van €300.000 wegens een overtreding van de Wet op het financieel toezicht.
Er volgde daarop een herstructurering binnen DeGiro: er werd afscheid genomen van meerdere directieleden en Nederlandse klanten kregen een Duitse bankrekening. Tevens liet (Flatex)DeGiro zich registeren als ‘bijkantoor’ bij De Nederlandsche Bank. Hierdoor valt de broker niet meer onder het toezicht van de AFM en DNB, maar onder het toezicht van de Duitse financiële toezichthouder BaFin.