Budgetten open banking blijven op peil in 2022

03 januari 2022 Banken.nl 2 min. leestijd

Op basis van een onderzoek door het Europese open banking-platform Tink blijkt dat 47% van de leidinggevenden in de financiële dienstverlening stelt dat hun budget voor open banking technologie in 2021 is gestegen. Het onderzoek vond plaats onder ruim 300 leidinggevenden in 12 landen.

Het onderzoek laat tegelijkertijd ook zien dat Covid-19 zorgde voor een ‘significante’ vermindering van de ‘tech-budgetten’. Aan het begin van 2020 – dus nog voor de uitbraak van corona -  verwachtte men een open banking budget van 50 tot 100 miljoen euro. De werkelijke uitgaven kwamen daar ruim onder, op gemiddeld 32 miljoen euro.

Sterk herstel

Het jaar 2021 bracht een sterk herstel voor open banking uitgaven. De budgetten voor vermogensbeheerders vertoonden met 58% de sterkste stijging, gevolgd door groothandelsbanken met 55%, kredietverstrekkers met 51%, en digitale ‘challenger’ banken met 50%.

Zoals bleek uit het onderzoek, vond 71% van de financiële instellingen dat innovatieve betalingsdiensten hun eerste prioriteit waren. Vanuit die overtuiging stroomlijnden ze hun betalingsprocessen naarmate meer innovaties hun intrede deden.

Ook diensten als rekening verificatie, identiteit verificatie en asset verificatie werden door 71% van de leidinggevenden met voorrang genoemd, evenals risico- en kredietwaardigheidsbeoordelingen (71%).  Hoewel lager op de prioriteitenlijst bij de financiële instellingen was de ‘carbon footprint’( CO2-voetafdruk) accounting toch nog belangrijk voor 62% van de leidinggevenden. Onder commerciële banken had het de op vier na hoogste prioriteit.

Het onderzoek concludeert dat open banking steeds meer ‘mainstream’ wordt en dat de uitgaven, de budgetten daarom op peil moeten blijven. Fintechs en banken moeten doorgaan met het plannen en budgetteren van data-gestuurde initiatieven.

Veelbelovend

Onder meer ESG-data zijn steeds belangrijker en zullen naar verwachting jaarlijks met 20% groeien. Zorgen over ‘greenwashing’ vereist zorgvuldigheid bij het identificeren van ESG-data providers die transparant werken. 

Een dienst als ‘consent management’ is nog steeds in ontwikkeling vanwege het gevoelige karakter van het delen van persoonlijke informatie tussen financiële instellingen. Veel klanten vinden het delen van data nog steeds ongemakkelijk. Er zijn echter veelbelovende technologiën die kunnen zorgen voor passende oplossingen.

Concurrerend, ‘agile’ en snel reageren zijn steeds belangrijker omdat open banking ruimte geeft aan nieuwe spelers op de markt. Uit het onderzoek komt naar voren dat financiële instellingen moeten doorgaan met het versterken van hun ‘core’infrastructuur. Wanneer ze daar te weinig budget voor hebben kunnen ze samenwerking met fintechs overwegen.