De groeispurt van iDEAL heeft ook in 2021 onverminderd doorgezet. Groeide het aantal iDEAL-betalingen in het eerste coronajaar al met 34%, zo is dit aantal ook in het tweede ‘lockdownjaar’ met 28% behoorlijk gestegen. Vorig jaar werden voor het eerst meer dan honderd miljoen iDEAL-betalingen in één maand genoteerd en voor het eerst meer dan één miljard transacties binnen één kalenderjaar.
Dat blijkt uit de jaarcijfers van Currence (merk- en producteigenaar van onder meer iDeal, iDIN en de Acceptgiro). Ook de andere online merken van Currence vertoonden vorig jaar een sterke groei. Online identificeren en inloggen met iDIN steeg met 33% en (digitaal) Incassomachtigen met 13%.
Currence legt uit dat de groei van 28% van de totale iDEAL-transacties in 2021 twee keer zo hoog ligt als de geschatte groet van het aantal transacties in de Nederlandse e-commerce (+14%). Hierdoor is het marktaandeel van iDEAL in de e-commerce doorgegroeid van 69% in 2020, naar 71% in 2021. iDEAL sloot afgelopen jaar af met een totaal van 1,14 miljard betalingen, met een waarde van €99 miljard. De omzet met iDEAL is in 2021 met 41% toegenomen, ten opzichte van 2020.
Meer dan de helft van alle iDEAL-betalingen heeft betrekking op transacties buiten de e-commerce. Zo worden ook onderlinge mobiele betaalverzoeken met iDEAL afgerekend (zogenoemde Consumer to Consumer betalingen) en bijvoorbeeld ook verkeersboetes, gemeentebelastingen en beltegoeden.
Ook het scannen en betalen met iDEAL QR-codes bleef – met een toename van ruim 50% ten opzichte van 2020 – in het tweede coronajaar in opmars. Currence legt uit dat grote doelen de iDEAL QR-codes succesvol hebben ingezet om “makkelijk en veilig” cashloos geld in te zamelen. Vorig jaar werden 9,06 miljoen codes gescand, die hebben geleid tot 5,95 miljoen betalingen en donaties.
iDEAL vervangt Acceptgiro
De producteigenaar laat tevens weten dat er in 2022 een geheel nieuwe infrastructuur voor iDEAL wordt gelanceerd. Currence “heeft flink geïnvesteerd” om enerzijds de onderliggende techniek te moderniseren en anderzijds om nieuwe diensten aan iDEAL toe te voegen.
De nieuwe infrastructuur maakt het volgens Currence makkelijker voor betaalinstellingen en ondernemingen om aan te sluiten op iDEAL, kunnen consumenten makkelijker online bestellen en afrekenen én kunnen nieuwe betaalfuncties makkelijker worden ontwikkeld en aangeboden (zoals uitgesteld en terugkerend betalen met iDEAL).
Tot slot benadrukt Currence dat Acceptgiro’s per 1 juni 2023 niet meer worden verwerkt. Het aantal op papier ingestuurde Acceptgiro’s is in 2021 verder gedaald met bijna 30%. Currence waarschuwt dan ook dat de resterende verzenders van Acceptgiro’s tijdig moeten overstappen op een alternatief (bijvoorbeeld de uniforme Betaalinstructie met een iDEAL QR-code of betaalverzoeken met een iDEAL-betaallink).