SNS Bank gaat onder de nieuwe CEO Angela Eijlander een nieuwe koers varen, “waarin aandacht voor de groei van ieder mens centraal staat”. De bank baseert de nieuwe strategie (deels) op basis van zijn onderzoek, waaruit blijkt dat jongvolwassenen weinig vertrouwen hebben in persoonlijke aandacht van banken. Eijlander wordt binnen SNS onder andere verantwoordelijk voor het maken van “onderscheidende en bewezen maatschappelijke impact samen met jongvolwassenen”.
Maar liefst 62% van de respondenten denkt dat banken geld belangrijker vinden dan mensen en 33% vindt dat ze vooral worden behandeld als een nummer. Bovendien heeft slechts 14% van de jongvolwassenen het gevoel dat de bank zich verdiept in hen als persoon. Dit en meer blijkt uit onderzoek van SNS onder 1.096 Nederlandse jongvolwassenen (18-35 jaar).
Uit het onderzoek blijkt dat 80% van de jongvolwassen vindt dat de bank hen moet kunnen adviseren bij belangrijke financiële momenten als zij daarom vragen. Eijlander is ervan overtuigd dat de juiste aandacht leidt tot persoonlijke groei. “Bij ons staat de mens op de eerste plaats. Onder andere door de adviseurs en het sterke retailnetwerk in het hele land.” Eijlander doelt daarmee op het stijgend aantal kantoren (door SNS ook wel winkels genoemd) in Nederland.
De CEO legt uit dat er meer gerichte aandacht nodig is voor de uitdagingen waar jongvolwassenen voor staan. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat 55% van de ondervraagden meer inzicht wil in persoonlijke groeimogelijkheden en 58% wil graag meer kennis hebben om financieel te kunnen groeien.
Dat jongvolwassenen willen groeien betekent volgens de onderzoekers niet alleen maar dat zij rooskleurig naar hun financiële toekomst kijken. 38% van hen maakt zich juist zorgen over hun financiële positie, met name om huisvesting. 20% van de respondenten maakt zich geen zorgen over het vinden van een huis. Onder Generatie Z’ers (geboren tussen 1995 en 2010) is dit zelfs maar 12%.
Een nieuwe koers
Bijna een kwart van de jongvolwassenen is van mening dat ze te weinig persoonlijk contact heeft met de bank. Een ruime meerderheid (83%) geeft aan het prettig te vinden om eenvoudig persoonlijk contact te kunnen hebben met een medewerker van de bank. Eijlander benadrukt dat het – om jongvolwassenen te kunnen helpen – belangrijk is om dichter bij elkaar te komen. “We gaan echt aan de slag met deze bevindingen.”
De nieuwe CEO kondigt dan ook een nieuwe koers aan. “We gaan ons nog meer verdiepen in de mens achter het geld door samen te kijken naar welke dromen en doelen er zijn. Samen met hen kijken we naar wat ze nodig hebben – en naar wat hen in de weg staat – en gaan daar actief mee aan de slag.”
“Alles zodat ook zij een eerlijke kans krijgen om tot hun volle potentieel te kunnen groeien. Dit trekken we overigens breder dan de traditionele life events: we bespreken alle groeimogelijkheden. Zo kan je sinds kort in onze winkels terecht voor ‘groeicoaching’, waarbij een groeicoach kijkt naar jouw persoonlijke situatie, dromen en ambities en de barrières die dit wellicht nog tegenhouden.”
Eijlander legt uit dat de bank deze nieuwe koers niet alleen vaart. “Zo zijn we onder andere bezig met het opzetten van een jongerenboard. In de jongerenboard zitten vertegenwoordigers van jongere generaties die de top van onze organisatie adviseren. Op die manier luisteren we niet alleen naar jongeren, maar geven we hen ook echt een stem”, aldus Eijlander.