De Belgische bankverzekeringsgroep KBC wil financiële en persoonlijke klantgegevens gaan gebruiken om op gerichtere wijze hun klanten proactiever te kunnen benaderen. De Belgische bank zal hiertoe investeringen van zo’n €500 miljoen uittrekken om de komende zes jaar een databank te ontwikkelen. Na alle kritiek en ophef rondom een soortgelijk plan van ING twee maanden terug, valt het besluit van KBC riskant te noemen.
Privacy rel
Twee maanden geleden kondigde ING aan betaalgegevens van klanten te willen gebruiken om gerichte advertenties (van derden) aan klanten mogelijk te maken. Vooral uit de social media hoek, de consumentenbond en de politiek ontstond er grote ophef vanwege de privacygevoeligheid rondom het plan. Ook de Rabobank kondigde daarop aan klantgegevens te willen gaan gebruiken, maar nuanceerde hun plannen door specifiek aan te geven dat zij de klantdata voorlopig alleen willen inzetten voor hun eigen diensten aan klanten.
Win-win
In het licht van de maatschappelijke ophef is het besluit van KBC Bank om big data toe te gaan passen riskant te noemen. Toch geeft de Belgische bank aan dat het gebruik van klantgegevens voor zowel de klant als de bank voordelen biedt. “slimme analyse van klantdata, ofwel big data, is voordelig voor de klant en de bank-verzekeraar,” stelde Johan Thijs, de ceo van de bank, onlangs tegenover de zakelijke krant de Tijd.
Investering
Voor de plannen trekt KBC zo’n €500 miljoen uit, waarvan de helft de Belgische tak van KBC ten deel zal vallen. Met de financiële injectie zullen data-analyseteams en nieuwe systemen worden gefinancierd, waarmee KBC de komende zes jaar diverse gegevens – zoals het koopgedrag van klanten, financiële transacties en persoonlijke informatie – kan verzamelen en structureren.
Volgens KBC België topman Daniel Falque kan de bank met behulp van die gegevens proactiever optreden door klanten gericht te benaderen zodra de klant activiteit (bijvoorbeeld transacties of het bezoeken van de bankwebsite) vertoont.