Apple Pay blijkt de populairste betaalapp te zijn onder Amerikaanse tieners. Een conclusie die niet geheel onverwacht is; 87% van de ondervraagde tieners beschikt immers over een iPhone. De dominantie van Apple in de telecomsector betekent overigens niet automatisch dat het merk ook bovenaan eindigt in de betaalsector. Cash betalen is namelijk nog steeds verreweg het populairst.
Dat blijkt uit het halfjaarlijkse onderzoek van Piper Sandler naar het betaalgedrag van Amerikaanse tieners. De Amerikaanse investeringsbank ondervroeg 7100 Generatie Z’ers (geboren tussen 1996 en 2015). 23% van hen gaf aan Apple Pay maandelijks te gebruiken. Daarmee eindigde de betaalapp van Apple boven Venmo, Cash App en PayPal.
Binnen het ‘buy-now-pay-later-segment eindigde PayPal’s ‘Pay in 4-app’ met 34% op de eerste plek. Al met al geniet cash nog steeds de voorkeur als betaaloptie onder Amerikaanse tieners. 89% van de respondenten gaf aan de afgelopen maand met contant te hebben betaald, in vergelijking met 83% het jaar daarvoor.
De analisten van Piper Sandler verwachten echter wel dat PayPal’s sterke positie in het buy-now-pay-later-segment in de toekomst zal leiden tot een algehele groei van het marktaandeel van de fintech. Daarnaast houden de onderzoekers er rekening mee dat PayPal ook in de betaalsector een inhaalslag kan maken ten opzichte van Apple Pay.
“Venmo (sinds 2013 eigendom van PayPal) én PayPal zijn terug te vinden in de huidige top vier van populairste betaalapps”, leggen de onderzoekers uit. “PayPal kan zijn populariteit bij tieners benutten om meer handelaren en webshops over te halen om de van app gebruik te maken.”