Hoewel Tikkie niet de eerste betaalapp van Nederland was, is het in de zes jaar dat de app bestaat wel uitgegroeid tot de bekendste van allemaal. Inmiddels worden er dagelijks honderdduizenden Tikkies verstuurd, van het voorschieten van een biertje tot het betalen van tweedehands schaatsen. De architect van dit alom bekende product – Roland Booijen – heeft nu zijn overstap van ABN AMRO naar fintechbedrijf Backbase bekendgemaakt.
“Elkaar geld terugvragen is sociaal onaangenaam”, legt Booijen uit in een interview met het Financieele Dagblad over de ontstaansgeschiedenis van Tikkie. “We zochten naar een manier om dat proces makkelijker en minder onaangenaam te maken.” Inmiddels is Tikkie niet meer weg te denken. Booijen zelf verklaart het succes door het gebruiksgemak, de eenvoud en de humor (middels het eigen gekozen gifje na een geslaagde transactie).
De digitale ABN AMRO-topman vond het na zeventien jaar echter tijd worden voor een nieuwe uitdaging en stapte zodoende over naar Backbase – waar hij eindverantwoordelijk wordt voor de Banking-as-a-Platform-afdeling. Backbase helpt financiële dienstverleners met hun digitaliseringsproces (van een ‘channel-first naar een customer-first’ benadering). Daarnaast is Backbase samen met andere fintechs bezig om een volledig digitale bank op te tuigen.
Backbase-CEO Jouk Pleiter stelt verheugd te zijn met het binnenhalen van Booijen. “Het succes van ABN AMRO’s mobiele kanalen in zijn digitale transformatie en het lanceren van producten als Tikkie en Grip, toont de kwaliteit qua visie en uitvoering die Booijen kan inbrengen bij Backbase.”
“Ons Engagement Banking Platform is de duidelijke leider in zijn categorie, en nu willen we dubbel inzetten op het uitbouwen van ons ecosysteem van (fin)techpartners. Dit ecosysteem vormt de kern van onze visie om klanten in staat te stellen een customer-first bank op te bouwen.”