ING heeft afscheid genomen van zijn miljoenenproject Yolt. De bank legt uit dat het na een grondige analyse heeft geconcludeerd dat de ontwikkeling van zijn fintechdochter niet snel genoeg gaat en het niet mogelijk is om binnen een redelijk tijdsbestek de gewenste schaalgrootte te bereiken. Derhalve zag ING zich genoodzaakt om definitief de stekker uit het project te trekken.
Het business-to-business platform van Yolt – de stekker werd in een eerder stadium al uit het digitaal financieel huishoudboekje voor particulieren getrokken – was actief in het open banking-ecosysteem, waar het optrad als digitale verkeersleider door het leggen van API-verbindingen tussen de partijen die daarbinnen actief zijn.
Volgens het Financieele Dagblad komt de sluiting van Yolt niet uit de lucht vallen. Hoewel vorig jaar met het zakelijke leenplatform October de eerste samenwerkingspartner van formaat werd aangetrokken (naast een achttiental andere partijen waarvoor de fintech actief was), zou de bedrijfsgroei van Yolt in het niet vallen in vergelijking met de moordende concurrentie. Concurrent Plaid wist in dezelfde tijdsperiode bijvoorbeeld zo’n €750 miljoen investeringsgeld op te halen en stond eind 2020 op het punt door Visa gekocht te worden voor $,5,3 miljard.
Yolt heeft zijn klanten en medewerkers op de hoogte gesteld van het besluit en laat weten dat lopende contracten worden uitgediend. Het afbouwproces dient eind april 2023 afgerond te zijn. In totaal werken er 48 mensen voor Yolt, zij zullen hun carrière elders moeten voortzetten.
Site van lichte zeden
Het FD schrijft dat de sluiting van Yolt in een patroon past. Na het vertrek van CEO Ralph Hamers zou ING het aantal fintech-projecten waarin het investeert drastisch hebben teruggeschroefd. De krant noemt de sluiting van Payvision als één van de meest opvallende. Bij de overname in 2018 (voor €350 miljoen) had de bank nog de ambitie om de betaalinstelling door te laten groeien naar zijn ‘eigen Adyen’.
De toekomst zou echter anders uitwijzen. Zo bleek de technologie van de aankoop tegen te vallen. Daarnaast werd duidelijk dat het klantenbestand van Payvision hoofdzakelijk uit de gok- en pornobranche afkomstig waren – sectoren die veelvuldig in verband worden gebracht met witwaspraktijken. ING zag zich genoodzaakt om schoon schip maken, maar zag daardoor 70% van het clientèle vertrekken. De winst van Payvision kelderde in het jaar na de overname met 66%.
“Waar ING Payvision jaren liet doorsudderen en honderden miljoenen zag verdampen, wordt er bij Yolt voortvarender ingegrepen”, concludeert het FD.