Rabobank gaat zijn financiële diensten aanbieden op online businessplatforms waar ondernemers dagelijks op actief zijn. De bank beargumenteert dat het met deze zogenoemde ‘embedded services’ er voor de klant wil zijn op de plek waar de ondernemer zich bevindt en op het moment wanneer men de bank nodig heeft. Met dit nieuwe online distributiekanaal stelt Rabobank in te spelen op de opkomende platformeconomie
Ondernemers zijn voor hun zakelijke activiteiten in toenemende mate actief op verschillende businessplatforms. Om het hen zo makkelijk mogelijk te maken bij het runnen van hun bedrijf, wil Rabobank zijn financiële diensten en identificatieproducten digitaal aanbieden via deze online platforms. Het is de bedoeling dat ondernemers bijvoorbeeld met slechts een paar klikken een lening kunnen aanvragen van hun boekhoudpakket, waarna het geld op dezelfde dag nog op de rekening staat.
Bizcuit
Een voorbeeld is de samenwerking met Bizcuit – een app waarop ondernemers al hun financiële zaken kunnen regelen – op het gebied van financieringen. Ondernemers die gebruik maken van de app kunnen sinds kort binnen één minuut een nieuwe financiering bij Rabobank aanvragen, zonder de Bizcuit app te hoeven verlaten.
Als een ondernemer bijvoorbeeld ziet dat de cashflow stokt, dan is het voorfinancieren van een factuur een makkelijke en snelle optie. Door de koppeling met boekhouding en betaalrekeningen, ziet een ondernemer binnen de Bizcuit app direct hoeveel financiering er mogelijk is, en hoeft daarvoor dus niet apart naar een bankfiliaal of website om daar een aanvraag te doen.
De bankplek van nu
“Vroeger deden klanten hun zaken in een bankfiliaal”, legt Kirsten Konst (lid van de groepsdirectie van Rabobank) uit. “Later kwamen daar een website en app bij en nu is de Rabobank ook te vinden op online platforms.”
“Ondernemers kunnen hier eenvoudig en snel hun zaken regelen en hoeven niet meer naar een kantoor of online omgeving van de Rabobank. De Rabobank is daar waar de ondernemer ons wil hebben.”