Hoge verzendkosten of onverwachte belastingen vormen voor bijna tweederde (59%) van de Nederlanders een onoverbrugbare barrière om een online bestelling af te ronden. Dat blijkt uit onderzoek van Mollie onder 3.000 Europeanen, waaronder 500 Nederlanders. (Stereo)typerend genoeg zouden Nederlanders zich vooral laten leiden door de effecten op de portemonnee.
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat ruim de helft (54%) van de Nederlanders de veiligheid van de betaling als reden aangeeft om hun online winkelmandje achter te laten. Nederlanders vinden het daarbij belangrijk dat hun gewenste betaalmethode beschikbaar is; 48% maakt hun online bestelling niet af als dit niet het geval is. Het Europese gemiddelde ligt hierbij op 45%.
iDEAL is bij 82% van consumenten de favoriete betaalmethode voor bestellingen in eigen land. PayPal en creditcard volgen met respectievelijk 66 en 44 procent als tweede en derde. Klarna’s BNPL-methode eindigt met 30% op de vierde plek. Ook voor betalingen in het buitenland betaalt de Nederlander het liefst met iDEAL (68%), kort daarop volgt PayPal met 63%.
Grote verschillen
Nederlandse retailers die actief zijn in het buitenland moeten er volgens Mollie rekening mee houden dat de favoriete betaalmethode van de Nederlandse consument verschilt van die van de buitenlandse consumenten. Zo willen Duitsers (65%) het liefst betalen aan buitenlandse retailers via PayPal. Bij onze oosterburen is de betaalkaart dan weer relatief impopulair (43%), terwijl deze in Engeland weer tot de top behoort (83%).
Belgen betalen dan weer het liefst via Bancontact (73%). Opvallend is de afwisselende populariteit van Apple Pay: in Engeland betaalt 59% het liefst daarmee aan een buitenlandse retailer, in Duitsland en België gaat het om respectievelijk 19 en 13 procent.
Lokaliseren
Nederlandse ondernemers die hun business willen laten groeien, doen er volgens Raymond Lansheuvel (Head of Business Development Nederland bij Mollie) goed aan om de stap naar het buitenland te zetten. Om dat met succes te doen, is het volgens hem essentieel om te kijken naar een lokale aanpak.
“Dat zit hem niet alleen in het lokaliseren van je product of dienst, maar ook in het lokaliseren van bijvoorbeeld de betaalmethodes. Zo is het van belang om de lokale favoriete betaaloptie bovenaan te plaatsen. Dit gebeurt vaak niet en zorgt ervoor dat omzet wordt misgelopen”, besluit Lansheuvel.