Het staat velen ongetwijfeld nog scherp op het netvlies. Black Friday: mensen die zich al slaand en schoppend een weg door de mensenmassa banen om als eerste op de koopjesafdeling te arriveren. De coronapandemie zorgde er echter voor dat deze traditie even op een lager pitje kwam te staan. Uit cijfers van Betaalvereniging Nederland blijkt echter dat de drukte in de winkels weer aan het toenemen is.
In fysieke winkels is in de week van Black Friday en Cyber Monday (de digitale evenknie van Black Friday) beter verkocht dan in de zelfde week een jaar geleden. Met pinpassen werd pakweg 116 miljoen keer aan winkelkassa’s afgerekend, ongeveer 15% vaker dan in 2021. De omzet met pinnen bedroeg naar schatting €3,01 miljard, zo’n 10% meer dan vorig jaar.
Daarnaast blijkt uit cijfers van Betaalvereniging Nederland dat er tussen dinsdag 22 en maandag 28 november ruwweg 31 miljoen keer met iDEAL online afgerekend, voor een geschat totaalbedrag van €2,76 miljard, ongeveer hetzelfde als vorig jaar.
Ondanks de toename in fysieke winkels, profiteren webwinkels nog altijd het meest van de stuntweek. In fysieke winkels werd pakweg 10% vaker met pinpassen en creditkaarten afgerekend dan in een normale week en in webwinkels werd met creditkaarten en iDEAL ongeveer 30% vaker afgerekend.
Dat er tijdens deze koopjesweek in webwinkels nauwelijks meer werd gekocht dan vorig jaar, is volgens de Betaalvereniging vooral het gevolg van de coronabeperkingen die vorig jaar rond deze tijd van kracht waren. Daardoor was er vorig jaar een opleving van online aankopen en bleven de aankopen aan de toonbank sterk achter bij eerdere jaren.