Om vrouwen een beeld te geven hoe het is om in de fintechsector te werken, heeft Payconiq International een serie video’s gelanceerd die gemaakt zijn door vrouwen óver vrouwen uit de sector. Het bedrijf hoopt zo vrouwen te inspireren om hun talenten in zetten voor een carrière binnen fintech – een sector die niet bekend staat om zijn diversiteit.
Momenteel is 38% van het personeelsbestand van Payconiq vrouwelijk en wordt een kwart van de managementfuncties vervuld door een vrouw. Percentages die CEO Guido Vermeent graag ziet toenemen. “We hopen dat onze ‘women in tech’ andere vrouwen inspireren met hun verhaal en visie. Dat gaat over ambitie en trots maar ook over het loslaten van oude ideeën over wat werken in techniek is.”
Dat er nog weinig vrouwen toetreden tot de fintech-wereld heeft volgens de geïnterviewde vrouwen twee belangrijke redenen. Zo stippen ze aan dat de fintech een snelgroeiende maar nieuwe branche is, waar mensen in het algemeen nog geen goed beeld van hebben. Daarnaast merken ze op dat veel vrouwen niet beseffen hoe zij hun talenten kunnen inzetten in dit soort functies.
In de serie van vijf video’s – waarvan de eerste afgelopen week online is gegaan – vertellen de vrouwelijke Payconiq-medewerkers wat hen trots maakt, geven ze tips en delen ze hun ervaringen.
Voorbeeld geven
“Meer vrouwen in (fin)tech is geen doel op zich”, stelt Emilie Fourel (Product Owner en één van de geïnterviewden). “Om succesvol te zijn werkt een gediversifieerd team het beste. Bovendien denk ik dat veel vrouwen het een leuke, dynamische wereld vinden waarin veel kansen liggen.”
Haar collega, Amruta Karanjekar, is van mening dat je als vrouw een voorbeeld moet stellen voor de jongere generatie vrouwen, en moet laten zien dat je als vrouw een verschil kan maken. Daarvoor moet er volgens Karanjekar echter wel meer bekendheid komen over hoe het is om als vrouw in de fintech te werken.