Betaalvereniging Nederland heeft zijn jaarverslag over 2022 gepresenteerd, waarin onder meer de toegankelijkheid van collectieve betaaldiensten wordt besproken. De vereniging acht het van groot belang dat zoveel mogelijk Nederlanders zelfstandig kunnen blijven betalen en bankieren. Daarnaast blijft de focus van de betaalvereniging liggen op een duurzame bekostiging van het betalingsverkeer en de digitale terugvalopties voor pinbetalingen.
De vereniging stelt zelf in zijn profiel dat “het betalingsverkeer de bloedsomloop van onze economie” is. Het wordt daarmee meteen duidelijk dat de doelstelling om dat betalingsverkeer optimaal efficiënt, veilig, betrouwbaar en toegankelijk te houden het voornaamste streven is. Daarnaast zegt de vereniging dat het de ambitie heeft om het betalingsverkeer verder te verbeteren in samenwerking met de aangesloten leden en stakeholders.
Razendsnelle ontwikkelingen
Het verslag laat zien dat de ontwikkelingen in het betalingsverkeer razendsnel gaan door technologische ontwikkelingen en innovaties. Daarbij komt ook nog dat het verkeer steeds internationaler wordt. Wereldwijde standaarden worden gemeengoed en Europese regelgeving stimuleert het opheffen van nationale verschillen waardoor grenze(n)loos betalen gemakkelijker wordt.
In de terugblik op 2022 blijkt dat de toonbank- en online betalingen samen weer boven het pre-coronaniveau zijn gekomen. Met contant geld, pinpassen, iDEAL en creditkaarten zijn er aan de winkelkassa en online ongeveer 8 miljard transacties verricht voor een totaalbedrag van €282 miljard. Tegelijkertijd is het gebruik van papieren Acceptgiro’s met 30% afgenomen. In 2023 wordt de Acceptgiro verder afgebouwd.
In de toekomst moet ook contant geld beschikbaar en betaalbaar blijven voor groepen die daarvan afhankelijk zijn. Hiertoe is in 2022 het Convenant Contant Geld afgesloten. In opdracht van het Ministerie van Financiën en DNB komt een onderzoek dat scenario’s moet opleveren om contant geld te handhaven tegen acceptabele maatschappelijke kosten en mogelijk met gedeeltelijke publieke financiering.
Acceptatie van contactloos betalen
Een andere trend die het verslag laat zien is de acceptatie van contactloos betalen. Of het nu met betaalkaart, smartphone of wearable is, consumenten hebben het gemak ervan volledig omarmd. Aan het eind van het jaar was 90% van alle pinbetalingen contactloos (2021: 87%). De toename was zowel bij hoge als lage bedragen waarneembaar.
Daarbij werd ook zichtbaar dat vooral veel contactloze betalingen werden gedaan met smartphones. Dit ging met name ten koste van de betalingen met een betaalkaart. Eind 2022 werd 33% van alle contactloze betalingen gedaan zonder kaart.
Bij het kopen van producten hoort onvermijdelijk ook retourneren. In dat geval ontvangt de consument het geld steeds vaker elektronisch terug op zijn betaalrekening, met behulp van retourpinnen. Dit is vooral populair in de non-food detailhandel en wanneer borg moet worden terugbetaald. Het aantal retourpintransacties in 2022 is fors gestegen naar 51,2 miljoen (2021: 9.2 miljoen).
Bij het online aankopen ziet de vereniging een stabilisatie in het iDEAL-gebruik al blijft het wel het meest gebruikte betaalmiddel. 70% van de online transacties werd afgerekend met iDEAL. De meeste online aankopen gaan nog via laptop of desktop, maar ook hier is het gebruik van smartphones sterk toegenomen van 29% in 2021 naar 33% in 2022.
Digitale terugvalopties
Een ander belangrijk onderwerp voor de Betaalvereniging Nederland is de mogelijkheid bieden om in geval van storingen in het pinbetalingsverkeer toch af te kunnen rekenen, afgezien van het contant betalen. Daarom is de vereniging in het voorjaar van 2022 gestart met het project ‘Digitale Terugvalopties Pininfrastructuur’. Het doel ervan is ervoor te zorgen dat iedere retailer in Nederland uiterlijk eind 2023 kan beschikken over een digitale terugvaloptie bij een pinstoring.
Het complete verslag van de Betaalvereniging Nederland omvat nog tal van onderwerpen. U kunt het hier lezen of downloaden.