Vooruitlopend op nieuwe wet- en regelgeving in het Verenigd Koninkrijk is Klarna een samenwerking aangegaan met het Money Advisor Network. Middels het partnership wil het BNPL-bedrijf klanten die in geldnood verkeren voorzien van gratis advies hoe ze hun schulden beter kunnen beheren.
Het Money Advisor Network (MAN) wordt ondersteund door MoneyHelper, een overheidsinstantie in het Verenigd Koninkrijk, en verbindt consumenten rechtstreeks met schuldhulpadviesdiensten in het land. Het is de bedoeling dat Klarna-klanten in financiële nood worden doorverwezen naar de stichting.
De samenwerking komt op het moment dat Klarna, samen met de rest van de Britse financiële dienstverleners, zich voorbereidt op de implementatie van de ‘Consumer Duty’ van de Financial Conduct Authority. De wet eist van bedrijven dat ze de behoeften van hun klanten voorop stellen, onder meer door duidelijkere en hogere normen te stellen aan consumentenbescherming.
Sinds de bekendmaking van de wet heeft Klarna een reeks initiatieven gelanceerd om consumenten te helpen meer verantwoord te lenen. Ook gebruikt het bedrijf open banking data om zijn interne betaalbaarheidsbeoordelingen te verbeteren.
“We zijn trots op het feit dat we het eerste BNPL-bedrijf zijn dat de krachten bundelt met MAN”, legt Flora Coleman (Global Director of Policy and Government Relations bij Klarna) uit. “Daarmee bieden we onze klanten een vereenvoudigde route naar de schuldhulp.”
“We roepen andere aanbieders uit de sector op om hetzelfde te doen. Zo zorgen we ervoor dat de belangen van de klant altijd op de eerste plaats komen”, aldus Coleman.