Wordt mobiel betalen met een virtuele bankpas in de cloud de heilige graal van banken? De techniek is nog wel sterk in ontwikkeling, maar het lijkt er wel op. Een artikel van Ingrid van den Berg, Senior Account Manager bij Equens.
De proef met mobiel betalen in Leiden werd eind vorig jaar door participerende banken, mobiele operator, ondernemers en consumenten als positief ervaren. Door een virtuele bankpas op de SIM-kaart te plaatsen werden contactloze betalingen met de mobiele telefoon mogelijk gemaakt in Leiden. De banken hadden er ook voor kunnen kiezen om de virtuele betaalpas op de telefoon zelf te plaatsen of zelfs op een SD kaart.
Voor de consument maakt het niet uit welke techniek wordt gebruikt voor mobiel betalen, want de handeling van mobiel betalen in de winkel blijft in principe gelijk. Banken willen in de toekomst minder afhankelijk zijn van derde partijen zoals mobiele operators en mobiele telefoon leveranciers. Het plaatsen van de virtuele bankpas in de ‘cloud’ lijkt dit mogelijk te maken.
De voordelen van betalen in de cloud
De voordelen van een cloud-oplossing laten zich eenvoudig raden. De virtuele bankpas staat in een database in de beveiligde omgeving van een bank. Door middel van een beveiligde verbinding kan er contactloos worden betaald met de mobiele telefoon. De bank is niet meer afhankelijk van derde partijen.
Winkeliers hoeven hun betaalautomaten niet aan te passen. Mobiel betalen werkt hetzelfde als betalen met contactloze betaalkaarten. Wordt mobiel betalen met een virtuele bankpas in de cloud (in vakjargon ook wel SE in the Cloud of HCE genoemd), de heilige graal van de banken? De techniek is nog wel sterk in ontwikkeling, maar het lijkt er wel op.
“Equens speelt in op die ontwikkeling. Wij zijn op zoek naar partners die samen met ons een ‘one stop shop’ aanbod voor mobiel betalen kunnen bieden aan banken”, legt Margot Savelkoul uit, die interim productmanager is bij Equens. “Wij ontzorgen onze klanten, de banken, daar graag bij.”
Vertrouwen en veiligheid is enorm belangrijk
Een cloud-oplossing lijkt voor banken dus veel voordelen te hebben, maar omdat het een nieuwe technologie betreft, zijn de eigenschappen van de cloud-oplossing nog niet helemaal bekend. “Hoe kwetsbaar is het, bijvoorbeeld?”, vraagt Savelkoul zich hardop af.
Van één eigenschap weten we zeker dat onze klanten, de banken, verzekerd willen zijn en dat is veiligheid. “Welke techniek je ook kiest, de betalingen moeten goed en veilig worden verwerkt. Het juiste bedrag, bij de juiste winkel, op de juiste rekening. Daar zijn we bij Equens heel goed en dat weten onze klanten ook. Veiligheid straalt vertrouwen uit op de dienstverlening van onze klanten. En vertrouwen is, in deze tijd, de beste reputatie die je als bank kunt hebben”, aldus Savelkoul.
Omdat andere partijen beter zijn in het bouwen van softwareoplossingen voor mobiel betalen via de cloud, zoekt Equens samenwerking met diverse softwareleveranciers om tot gezamenlijke oplossingen te komen. Savelkoul: “Onze partners zijn dé experts op het gebied van cloud software, zij kunnen ons uitstekend ondersteunen. Voor ons is het vooral belangrijk dat onze systemen moeiteloos kunnen ‘praten’ met hun software.”
Meer klanten, meer wensen
Equens wil tegemoet komen aan de wensen van zijn klanten, de banken. “Als onze klanten kiezen voor een bepaalde techniek of software leverancier, dan willen we dat dit naadloos aansluit op de robuuste en veilige systemen van Equens. En, indien gewenst, kan Equens aanvullende diensten bieden ten behoeve van mobiel betalen, zoals mobiele datapreparatie”, aldus Savelkoul.